Minä isonen ja pitenen, voin olla mummin kokoinen! : Luovat toiminnot lapsen ja perheen tukena siirryttäessä esiopetuksesta alkuopetukseen
Valkeapää, Helmi; Vakkila, Joel (2014)
Valkeapää, Helmi
Vakkila, Joel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100914586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100914586
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Vantaan kaupungin päiväkodin esiopetusryhmän kanssa. Päätavoitteita olivat lapsen valtaistaminen sekä perheiden vuorovaikutuksen vahvistaminen nivelvaiheessa siirryttäessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Halusimme käyttämiemme luovien menetelmien (kuva, draama, sadutus) avulla vahvistaa lapsen merkitystä oman elämänsä kokijana ja tuoda näkyviksi lapsen omat ajatukset ja elämykset siirtymävaiheessa. Toiminnassa käytettiin lapsilähtöistä työotetta. Näiden lisäksi omana tavoitteenamme oli harjoitella perhekeskeistä työskentelyä, luoda kaksisuuntainen vuorovaikutus vanhempiin ja löytää keinoja kuinka ottaa koko perhe huomioon esikouluikäisten ollessa opinnäytetyön kohderyhmänä.
Opinnäytetyöhön osallistui kaiken kaikkiaan 16 lasta, ja toiminta toteutettiin jakamalla esiopetusryhmä kolmeen 4-6 hengen pienryhmään. Kullekin ryhmälle järjestettiin kolme ohjaustuokiota (yhteensä yhdeksän). Pienryhmätoiminnan lisäksi esiopetusryhmää havainnoitiin sekä viimeisellä kerralla järjestettiin toiminnasta näyttely, johon vanhemmat pääsivät tutustumaan. Tavoitteita arvioitiin päiväkodin henkilökunnan kirjallisen palautteen sekä oppimispäiväkirjan avulla.
Työelämälle opinnäytetyömme voi tarjota perheen kokonaisuudessa huomioivan ja samalla kasvatuskumppanuutta lujittavan keinon esi- ja alkuopetuksen välisen nivelvaiheen tueksi.
Opinnäytetyöhön osallistui kaiken kaikkiaan 16 lasta, ja toiminta toteutettiin jakamalla esiopetusryhmä kolmeen 4-6 hengen pienryhmään. Kullekin ryhmälle järjestettiin kolme ohjaustuokiota (yhteensä yhdeksän). Pienryhmätoiminnan lisäksi esiopetusryhmää havainnoitiin sekä viimeisellä kerralla järjestettiin toiminnasta näyttely, johon vanhemmat pääsivät tutustumaan. Tavoitteita arvioitiin päiväkodin henkilökunnan kirjallisen palautteen sekä oppimispäiväkirjan avulla.
Työelämälle opinnäytetyömme voi tarjota perheen kokonaisuudessa huomioivan ja samalla kasvatuskumppanuutta lujittavan keinon esi- ja alkuopetuksen välisen nivelvaiheen tueksi.