Nuorten kokemuksia Ruokolahden koulun koulunuorisotyöstä
Viljakainen, Ronja (2023)
Viljakainen, Ronja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ruokolahden koulun koulunuorisotyötä. Tarkoituksena oli selvittää Ruokolahden koulun nuorten kokemuksia koulunuorisotyöstä sekä toiveita koulunuorisotyön toteuttamiselle jatkossa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin laadullisia sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmä oli anonyymi kyselylomake, jolla kerättiin Ruokolahden koulun 6–9-luokkalaisten nuorten vastauksia koulun koulunuorisotyöstä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa Ruokolahden koulun nuorten kokemuksista ja toiveista koulunuorisotyön toteuttamiselle. Samalla saatiin käsitys siitä, millainen merkitys koulunuorisotyöntekijällä on kouluympäristössä. Tulokset osoittavat, että koulunuorisotyöntekijä on toivottu henkilö osaksi kouluympäristöä. Ruokolahtelaiset nuoret toivovat koulunuorisotyön jatkuvan ja koulunuorisotyöntekijän olevan kiinteä osa koulun arkea. Koulunuorisotyöntekijä koetaan tärkeänä keskusteluapuna ja matalalla kynnyksellä tavoitettavana henkilönä. Lisäksi koulunuorisotyöntekijä nähdään henkilönä, joka voi puuttua kiusaamisen sekä nuoria osallistavana ja yhteisöllisyyttä tukevana toimijana.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin laadullisia sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmä oli anonyymi kyselylomake, jolla kerättiin Ruokolahden koulun 6–9-luokkalaisten nuorten vastauksia koulun koulunuorisotyöstä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa Ruokolahden koulun nuorten kokemuksista ja toiveista koulunuorisotyön toteuttamiselle. Samalla saatiin käsitys siitä, millainen merkitys koulunuorisotyöntekijällä on kouluympäristössä. Tulokset osoittavat, että koulunuorisotyöntekijä on toivottu henkilö osaksi kouluympäristöä. Ruokolahtelaiset nuoret toivovat koulunuorisotyön jatkuvan ja koulunuorisotyöntekijän olevan kiinteä osa koulun arkea. Koulunuorisotyöntekijä koetaan tärkeänä keskusteluapuna ja matalalla kynnyksellä tavoitettavana henkilönä. Lisäksi koulunuorisotyöntekijä nähdään henkilönä, joka voi puuttua kiusaamisen sekä nuoria osallistavana ja yhteisöllisyyttä tukevana toimijana.