Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Autorahoitusyhtiön asiakaspalveluportaalin kehittäminen : käyttöliittymän kehitysehdotukset käytettävyyden parantamiseksi

Lumirotko, Roosa (2023)

 
Avaa tiedosto
Lumirotko_Roosa.pdf (1.103Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Lumirotko, Roosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928961
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona autorahoituspalveluita tarjoavalle yhtiölle. Tarkoituksena oli selvittää, miten yhtiön digitaalista asiakaspalveluportaalia voisi kehittää, jotta se olisi mahdollisimman helppokäyttöinen. Työn tavoitteena oli luoda portaalin käyttöliittymään kehitysehdotuksia sen käytettävyyden parantamiseksi.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin käytettävyyttä ja sen suhdetta käyttö- ja käyttäjäkokemukseen, käyttöliittymien suunnittelun eri osa-alueita sekä verkkosivujen silmäilyn käyttäytymiskaavaa. Käyttöliittymien arvioinnin ja kehittämisen teorioista tarkasteltiin heuristista arviointia ja käytettävyystestausta. Viitekehystä hyödynnettiin sekä ymmärtämään käyttöliittymän ominaisuuksien vaikutusta erityisesti sen käytön haasteisiin että luomaan siihen kehitysehdotuksia käytettävyyden parantamiseksi.

Kehittämistutkimus toteutettiin hyödyntäen laadullista aineistoa. Aineiston keruu suoritettiin käytettävyystestauksen ääneen ajattelu -metodilla, havainnoinnin ja jälkihaastatteluiden avulla. Koehenkilöille annettiin testitehtäviä, ja niiden suorittamista seurattiin, samalla kun he puhuivat ääneen ajatuksiaan. Käytettävyystestauksella selvitettiin, minkälaisia haasteita portaalin ensikäyttäjät kokevat suorittaessaan sen tärkeimpiä toiminnallisuuksia.

Tutkimustulosten perusteella ja teoreettista viitekehystä hyödyntäen muodostettiin portaalin käyttöliittymään parannusehdotuksia. Kehitysehdotuksissa korostui mobiilikäyttöliittymän ydintoimintojen löydettävyyden parantaminen, tekstien muuttaminen käyttäjäystävällisemmiksi ja visuaalisten korostusten tehostaminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste