dc.contributor.author | Guseff, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2014-10-10T05:59:24Z | |
dc.date.available | 2014-10-10T05:59:24Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2014100914608 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/80962 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön aihe on HaminaKotka Satama Oy:n Kantasataman kannattavuuden laskenta kansainvälisille risteilylaivoille. Risteilijäliikennettä halutaan Kaakkois-Suomeen ja Kotkaan, jossa sitä ei tähän mennessä ole vielä yhtään. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, paljonko risteilijälaivoja tarvitaan Kotkan Kantasatamaan, jotta se olisi satamalle kannattavaa. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda vastauksia kriittisen pisteen laskennan kautta, kuinka paljon eri matkustajamääräisiä laivoja satamaan tarvitaan.
Työn lähestymistapana on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistoa on kerätty alan kirjallisuudesta ja HaminaKotka Satama Oy:n henkilöstöltä. Opinnäytetyö on luonteeltaan tapaustutkimus, koska kyseessä on vain yksi kohde, Kantasatama Kotkassa.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että alle 1000 matkustajan laivoilla ei päästä nollatulokseen kovinkaan helposti. Sen sijaan yli 1000 matkustajan laivoissa päästään nollatulokseen, kun laivoja tulee vähintään 66 vuodessa. | fi |
dc.description.abstract | The objective of this thesis was to find out how profitable international cruise shipping was for the port of HaminaKotka Kantasatama. Cruise ships and tourists as many as possible are wanted to visit to Kotka and Kaakkois-Suomi. Today there are no cruise ships visiting but the first ones are expected in the year 2015. The aim is that in the year 2020 there are at least 70 ships, meaning over 70 000 passengers.
The purpose of this thesis was to explore and find out how many ships are needed to be profitable for the port of Kantasatama. Breakeven point has been explored for three versions, one for cruise ships under 500 passengers, one for passengers 500 – 1000 and one for passengers over 1000.
The approach in this study was qualitative. The research data has been collected from the literature of the field and by interviewing the personnel of the port of HaminaKotka. A case study was used because there was only one case to research, the port of Kantasatama.
As a conclusion for cruise ships under 1000 passengers, it is not easy to have good breakeven point or at least there should be hundreds of ships to have it, so it is not profitable. Instead for cruise ships over 1000 passengers it is over 66 ships per year needed for breakeven point and profitableness. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kymenlaakson ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Kansainvälisten risteilijälaivojen kannattavuus HaminaKotka Satama Oy:n Kantasatamalle | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1506 | |
dc.organization | Kymenlaakson ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Kymenlaakson ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | kriittinen piste | |
dc.subject.keyword | kannattavuus | |
dc.subject.keyword | risteilijälaivat | |
dc.subject.keyword | Kantasatama | |
dc.subject.specialization | Taloushallinto | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |