Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö varhaiskasvatuksen opettajan työstä
Ossi-Korhonen, Anna (2023)
Ossi-Korhonen, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029128
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata kehittymistäni varhaiskasvatuksen opettajan työssä Uudellamaalla sijaitsevassa varhaiskasvatusyksikössä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää omaa ammatillista osaamista varhaiskasvatuksen opettajan työssä kymmenen viikon ajan päiväkirjaraporttia kirjoittaen. Hyödynnän varhaiskasvatuksen tietoperustaa viikoittaisen analyysin tukena ja pohdin omaa toimintaani kehittymistäni arvioiden.
Kirjoitin opinnäytetyön päiväkirjaraporttia yhteensä kymmenen viikon ajan huhtikuusta kesäkuuhun 2023. Opinnäytetyöni rakentui varhaiskasvatuksen opettajan työhöni läheisesti liittyvien viikoittaisten teemojen ympärille. Opinnäytetyö käsitteli kehittymistäni varhaiskasvatuksen opettajan roolissa teorian ja henkilökohtaisen kokemuksen kautta.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyöni tarjosi mahdollisuuden varhaiskasvatuksen opettajan työn syvälliseen tarkasteluun analyysin ja reflektoinnin kautta. Tiedollisen ja taidollisen perustan rakentamisen kautta sain varmuutta ammatti-identiteetin kehittymiselle.
Opinnäytetyönpäiväkirjaraportin keskeinen havainto oli näkemys varhaiskasvatuksen henkilöstön valmiudesta jatkuvan ammatillisen kehittymisen ja osaamisen ylläpitämisen olevan hyvin tärkeää, pedagogisen asiantuntijuuden korostuessa varhaiskasvatuksessa.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyöni tarjoaa kokemuksellisen ja tietoperustaisen näkökulman varhaiskasvatuksen opettajan työhön. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi varhaiskasvatusalalla uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää omaa ammatillista osaamista varhaiskasvatuksen opettajan työssä kymmenen viikon ajan päiväkirjaraporttia kirjoittaen. Hyödynnän varhaiskasvatuksen tietoperustaa viikoittaisen analyysin tukena ja pohdin omaa toimintaani kehittymistäni arvioiden.
Kirjoitin opinnäytetyön päiväkirjaraporttia yhteensä kymmenen viikon ajan huhtikuusta kesäkuuhun 2023. Opinnäytetyöni rakentui varhaiskasvatuksen opettajan työhöni läheisesti liittyvien viikoittaisten teemojen ympärille. Opinnäytetyö käsitteli kehittymistäni varhaiskasvatuksen opettajan roolissa teorian ja henkilökohtaisen kokemuksen kautta.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyöni tarjosi mahdollisuuden varhaiskasvatuksen opettajan työn syvälliseen tarkasteluun analyysin ja reflektoinnin kautta. Tiedollisen ja taidollisen perustan rakentamisen kautta sain varmuutta ammatti-identiteetin kehittymiselle.
Opinnäytetyönpäiväkirjaraportin keskeinen havainto oli näkemys varhaiskasvatuksen henkilöstön valmiudesta jatkuvan ammatillisen kehittymisen ja osaamisen ylläpitämisen olevan hyvin tärkeää, pedagogisen asiantuntijuuden korostuessa varhaiskasvatuksessa.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyöni tarjoaa kokemuksellisen ja tietoperustaisen näkökulman varhaiskasvatuksen opettajan työhön. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi varhaiskasvatusalalla uusien työntekijöiden perehdytyksessä.