Urheilijan henkilöbrändin arvo markkinoinnissa
Otollinen, Aleksi (2023)
Otollinen, Aleksi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111129146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111129146
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan urheilijan henkilöbrändin arvoa markkinoinnissa. Työn tavoitteena oli etsiä kansainvälisten urheilumarkkinointitoimistojen toteuttamista urheilumarkkinoinnin tapaustutkimuksista parhaita käytänteitä, analysoida ne ja löytää markkinoijille keinoja niiden soveltamiseen omissa markkinointikampanjoissaan. Opinnäytetyön avulla markkinoija pystyy kehittämään toimintaansa ja hyödyntämään monipuolisemmin urheilijoiden henkilöbrändiä tehdessään urheilijavaikuttajamarkkinointia sekä suunnitellessaan ja toteuttaessaan kampanjoita.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi urheilumarkkinointitoimisto 10 Sports Marketing Hub. Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, toiminnallisesta osiosta ja pohdinnasta. Tietoperusta koostuu osioista urheilija henkilöbrändinä (henkilöbrändi, urheilijan henkilöbrändäys ja urheilijan henkilöbrändin markkina-arvo ja sen määrittäminen), urheilijan henkilöbrändin hyödyntäminen markkinoinnissa (urheilumarkkinointi Suomessa ja suomen kaupallisesti kiinnostavimmat urheilijat) ja benchmarking. Opinnäytetyön toiminnallinen osio koostuu asiantuntijahaastattelusta, casejen eli tapaustutkimusten esittelystä, analysoinnista ja tuloksista sekä johtopäätöksistä.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi urheilumarkkinointitoimisto 10 Sports Marketing Hub. Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, toiminnallisesta osiosta ja pohdinnasta. Tietoperusta koostuu osioista urheilija henkilöbrändinä (henkilöbrändi, urheilijan henkilöbrändäys ja urheilijan henkilöbrändin markkina-arvo ja sen määrittäminen), urheilijan henkilöbrändin hyödyntäminen markkinoinnissa (urheilumarkkinointi Suomessa ja suomen kaupallisesti kiinnostavimmat urheilijat) ja benchmarking. Opinnäytetyön toiminnallinen osio koostuu asiantuntijahaastattelusta, casejen eli tapaustutkimusten esittelystä, analysoinnista ja tuloksista sekä johtopäätöksistä.