Tutkimus BonusPosti-lehdestä asiakasomistajien näkökulmasta
Sivula, Arja-Liisa (2011)
Sivula, Arja-Liisa
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkimus, joka tehtiin Osuuskauppa KPO:n toimeksiantona. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää asiakasomistajien mielipiteitä BonusPosti-lehdestä ja sen ulkoisesta olemuksesta ja sisällöstä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakkuuksia ja asiakkuuksienhallintaa sekä asiakasosaamisen eri osa-alueita, kuten asiakassuhteita, asiakastyytyväisyyttä, asiakaskannattavuutta ja asiakasuskollisuutta. Teoriaosuudessa on lisäksi näkökulma tiedottamiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia BonusPosti-lehden hyödyllisyyttä sekä KPO:n asiakasomistajien tyytyväisyyttä kyseiseen lehteen. Tutkimuksen pohjalta voidaan miettiä, miten voidaan kehittää lehteä ja kannattaako lehteä tehdä. Tutkimuksessa haluttiin asiakasomistajilta myös kehittämisideoita. Tutkimustulosten pohjalta voidaan kehittää BonusPosti-lehteä asiakasomistajien toiveiden ja tarpeiden mukaisesti.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin kirjekyselynä Kokkolan ja Vaasan talousalueiden asiakasomistajilta. Vastaajat valittiin satunnaisotannalla KPO:n asiakasrekisteristä ja kyselyitä postitettiin yhteensä 400 kappaletta. Tutkimuksen vastausprosentiksi tuli 29 %. Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS- ja Excel -ohjelmia käyttäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella vastaajat olivat tyytyväisiä BonusPosti-lehteen sekä sen ulkoiseen olemukseen ja sisältöön. Lehteä luetaan ja vastaajat hyödyntävät lehden etuja hyvin. Lehteä kannattaa tehdä jatkossakin, sillä siitä pidetään ja sille on tarvetta.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia BonusPosti-lehden hyödyllisyyttä sekä KPO:n asiakasomistajien tyytyväisyyttä kyseiseen lehteen. Tutkimuksen pohjalta voidaan miettiä, miten voidaan kehittää lehteä ja kannattaako lehteä tehdä. Tutkimuksessa haluttiin asiakasomistajilta myös kehittämisideoita. Tutkimustulosten pohjalta voidaan kehittää BonusPosti-lehteä asiakasomistajien toiveiden ja tarpeiden mukaisesti.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin kirjekyselynä Kokkolan ja Vaasan talousalueiden asiakasomistajilta. Vastaajat valittiin satunnaisotannalla KPO:n asiakasrekisteristä ja kyselyitä postitettiin yhteensä 400 kappaletta. Tutkimuksen vastausprosentiksi tuli 29 %. Tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin SPSS- ja Excel -ohjelmia käyttäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella vastaajat olivat tyytyväisiä BonusPosti-lehteen sekä sen ulkoiseen olemukseen ja sisältöön. Lehteä luetaan ja vastaajat hyödyntävät lehden etuja hyvin. Lehteä kannattaa tehdä jatkossakin, sillä siitä pidetään ja sille on tarvetta.