3D-aseen luominen Blenderillä
Rantahalvari, Miika (2023)
Rantahalvari, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329267
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli 3D-mallinnuksen perusteita, erityisesti low poly - ja high poly -tekniikoita sekä hard surface -mallinnusta. Lisäksi se käsittelee UV-kartoitusta ja teksturointia. Opinnäytetyössä käytiin läpi 3D-mallinnuksen työkaluja ja ohjelmia, kuten Blenderiä ja Substance Painteria.
Mallinnusvaiheessa työssä mallinnettiin M4-karbiini aina perätuesta lisäosiin. Mallinnuksen yhteydessä käytettiin sekä low poly - että high poly -muotoja. Mallinnuksen jälkeen käsiteltiin UV-kartoitusta ja teksturointia, ja lopuksi esitettiin mallinnuksen tulokset renderöintivaiheessa ja mallin muutamista FBX-muotoon pelimoottoria varten.
Opinnäytetyössä käytettiin Blenderiä mallinnusohjelmana ja Substance Painteria teksturointiin. Työssä luo-tiin realistinen asemalli, joka sisältää runsaasti yksityiskohtia. Työssä käytettiin erilaisia työkaluja, kuten boolean-työkalua ja bevel-työkalua, mallinnusvaiheessa.
Lopuksi teksturointivaiheessa käytettiin Substance Painteria, jossa luotiin erilaisia tekstuurikerroksia ja lisä-tään yksityiskohtia. Työssä esitettiin sekä low poly - että high poly -mallien eroja ja käytettiin bake-työkalua normaali- ja muihin karttoihin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kattavasti 3D-mallinnuksen perusteet ja tarjottiin yksityiskohtaista tietoa mallinnusprosessista ja käytetyistä työkaluista.
Mallinnusvaiheessa työssä mallinnettiin M4-karbiini aina perätuesta lisäosiin. Mallinnuksen yhteydessä käytettiin sekä low poly - että high poly -muotoja. Mallinnuksen jälkeen käsiteltiin UV-kartoitusta ja teksturointia, ja lopuksi esitettiin mallinnuksen tulokset renderöintivaiheessa ja mallin muutamista FBX-muotoon pelimoottoria varten.
Opinnäytetyössä käytettiin Blenderiä mallinnusohjelmana ja Substance Painteria teksturointiin. Työssä luo-tiin realistinen asemalli, joka sisältää runsaasti yksityiskohtia. Työssä käytettiin erilaisia työkaluja, kuten boolean-työkalua ja bevel-työkalua, mallinnusvaiheessa.
Lopuksi teksturointivaiheessa käytettiin Substance Painteria, jossa luotiin erilaisia tekstuurikerroksia ja lisä-tään yksityiskohtia. Työssä esitettiin sekä low poly - että high poly -mallien eroja ja käytettiin bake-työkalua normaali- ja muihin karttoihin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kattavasti 3D-mallinnuksen perusteet ja tarjottiin yksityiskohtaista tietoa mallinnusprosessista ja käytetyistä työkaluista.