Valmistuvien terveydenhoitajien vuorovaikutusosaaminen samaa sukupuolta olevien parien kanssa
Kujala, Oona; Ojajärvi, Ella (2023)
Kujala, Oona
Ojajärvi, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429456
Tiivistelmä
Perheiden monimuotoisuus näkyy sosiaali- ja terveyspalveluissa yhä enemmän. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten on tunnistettava sateenkaariperheet osana palveluita käyttäviä asiakasryhmiä. Sateenkaariperheet kokevat palveluissa kuitenkin edelleen syrjiviä käytäntöjä, kuten ammattilaisen tiedon puutetta ja heteronormatiivisuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, minkälaisia osaamista Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvat terveydenhoitajat ovat saaneet opinnoista vuorovaikutukseen samaa sukupuolta olevien parien kanssa ja miten he kuvailevat opintoja aiheeseen liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa opiskelijoiden kokemuksista opinnoista, jotta saatua tietoa voidaan hyödyntää Laurea-ammattikorkeakoulun opetuksen kehittämistyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla 8 valmistuvaa terveydenhoitajaopiskelijaa ja analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen mukaan opiskelijat kokivat, että monimuotoisuutta oli käsitelty pinnallisesti opintojen teoriaopetuksessa. Opetusta kuvattiin heteronormatiiviseksi, mutta kuitenkin perhelähtöiseksi. Opiskelijoiden osaamista vahvisti eniten opintojen sisältämät työharjoittelut. Opiskelijat pyrkivät kohtaamisessa ennakkoluulottomuuteen ja tasa-arvoisuuteen. Opiskelijat kokivat epävarmuutenaan tiedon puutteen liittyen samaa sukupuolta olevien parien kohtaamisen erityspiirteisiin, mutta heillä oli valmius pyrkiä jatkuvaan tiedon etsimiseen ja oppimiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella jatkossa voitaisiin tutkia miten terveydenhoitoalan opiskelijoiden tietopohjaa ja valmiuksia kohdata samaa sukupuolta oleva pareja voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, minkälaisia osaamista Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvat terveydenhoitajat ovat saaneet opinnoista vuorovaikutukseen samaa sukupuolta olevien parien kanssa ja miten he kuvailevat opintoja aiheeseen liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa opiskelijoiden kokemuksista opinnoista, jotta saatua tietoa voidaan hyödyntää Laurea-ammattikorkeakoulun opetuksen kehittämistyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla 8 valmistuvaa terveydenhoitajaopiskelijaa ja analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen mukaan opiskelijat kokivat, että monimuotoisuutta oli käsitelty pinnallisesti opintojen teoriaopetuksessa. Opetusta kuvattiin heteronormatiiviseksi, mutta kuitenkin perhelähtöiseksi. Opiskelijoiden osaamista vahvisti eniten opintojen sisältämät työharjoittelut. Opiskelijat pyrkivät kohtaamisessa ennakkoluulottomuuteen ja tasa-arvoisuuteen. Opiskelijat kokivat epävarmuutenaan tiedon puutteen liittyen samaa sukupuolta olevien parien kohtaamisen erityspiirteisiin, mutta heillä oli valmius pyrkiä jatkuvaan tiedon etsimiseen ja oppimiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella jatkossa voitaisiin tutkia miten terveydenhoitoalan opiskelijoiden tietopohjaa ja valmiuksia kohdata samaa sukupuolta oleva pareja voitaisiin parantaa.