Traumainformoidun työotteen opas päihdekuntoutuksen ammattilaisille
Kasurinen, Kaisa; Kähkönen, Milja (2023)
Kasurinen, Kaisa
Kähkönen, Milja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429463
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Kostamokodin työyhteisön ymmärrystä traumainformoidusta työotteesta ja sen merkityksestä auttamistyössä ja auttajan omassa työhyvinvoinnissa. Työn tavoitteena oli lisätä tietoa ja työkaluja työotteen käytöstä konkreettisen oppaan avulla.
Opinnäytetyötä ohjasi konstruktivistinen prosessimalli, joka painottaa yhteisöllistä ja osallistavaa otetta kehittämistyössä. Tiedonhankinnan- ja osallistamisen menetelmänä käytimme ryhmähaastattelua, jonka järjestimme Kostamokodin työyhteisölle. Tuotosta arvioitiin sähköisellä väli- ja loppupalautteella. Käytimme myös reflektiopäiväkirjaa yhtenä arvioinnin menetelmänä koko prosessin ajan.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui opas, joka sisältää teoriatietoa traumainformoidusta työotteesta sekä käytännönläheisiä esimerkkejä ja harjoituksia teoriatiedon yhdistämiseksi käytäntöön. Oppaan avulla Kostamokodin työyhteisö voi perehtyä traumainformoituun työotteen teoriaan ja käyttää harjoituksia ja esimerkkejä osana auttamistyötä ja oman työhyvinvoinnin huomioimista. Jatkossa opasta voisi hyödyntää tietopakettina ja työhyvinvoinnin huomioimisen tukena esimerkiksi uusille työntekijöille tai laajentaa oppaan käyttöä myös muualle päihdetyöhön. The purpose of our practical thesis was to enhance the understanding of the trauma-informed approach and its significance in the work and well-being of the staff at Kostamokoti. The aim was to provide information and tools for implementing this approach through a concrete guide.
Our thesis was guided by a constructivist process model, which emphasizes a communitybased and participatory approach in development work. The method for gathering information and involving the staff was a group interview organized for the Kostamokoti team. The output was evaluated through electronic interim and final feedback. We also maintained a reflective diary as one of the evaluation methods throughout the entire process.
The result of the thesis is a guide containing theoretical information about the trauma-informed approach, as well as practical examples and exercises to integrate the theoretical knowledge into practice. With the help of this guide, the staff at Kostamokoti can familiarize themselves with the theory of the trauma-informed approach and utilize the exercises and examples as part of their work and consideration for their own wellbeing. In the future, this guide could be utilized as an information package and a support for considering well-being, for instance, for new employees, or its use could be extended to other substance rehabilitation contexts.
Opinnäytetyötä ohjasi konstruktivistinen prosessimalli, joka painottaa yhteisöllistä ja osallistavaa otetta kehittämistyössä. Tiedonhankinnan- ja osallistamisen menetelmänä käytimme ryhmähaastattelua, jonka järjestimme Kostamokodin työyhteisölle. Tuotosta arvioitiin sähköisellä väli- ja loppupalautteella. Käytimme myös reflektiopäiväkirjaa yhtenä arvioinnin menetelmänä koko prosessin ajan.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui opas, joka sisältää teoriatietoa traumainformoidusta työotteesta sekä käytännönläheisiä esimerkkejä ja harjoituksia teoriatiedon yhdistämiseksi käytäntöön. Oppaan avulla Kostamokodin työyhteisö voi perehtyä traumainformoituun työotteen teoriaan ja käyttää harjoituksia ja esimerkkejä osana auttamistyötä ja oman työhyvinvoinnin huomioimista. Jatkossa opasta voisi hyödyntää tietopakettina ja työhyvinvoinnin huomioimisen tukena esimerkiksi uusille työntekijöille tai laajentaa oppaan käyttöä myös muualle päihdetyöhön.
Our thesis was guided by a constructivist process model, which emphasizes a communitybased and participatory approach in development work. The method for gathering information and involving the staff was a group interview organized for the Kostamokoti team. The output was evaluated through electronic interim and final feedback. We also maintained a reflective diary as one of the evaluation methods throughout the entire process.
The result of the thesis is a guide containing theoretical information about the trauma-informed approach, as well as practical examples and exercises to integrate the theoretical knowledge into practice. With the help of this guide, the staff at Kostamokoti can familiarize themselves with the theory of the trauma-informed approach and utilize the exercises and examples as part of their work and consideration for their own wellbeing. In the future, this guide could be utilized as an information package and a support for considering well-being, for instance, for new employees, or its use could be extended to other substance rehabilitation contexts.