Ergonomiaohjauksen toteutuminen työharjoitteluissa: hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia
Kokkonen, Noora; Saarti, Annaroosa (2023)
Kokkonen, Noora
Saarti, Annaroosa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529484
Tiivistelmä
Hoitotyön ergonomian onnistuminen ja toteutuminen ovat sekä työnantajan että työntekijän vastuulla. Ergonominen työskentely on tärkeä osa työntekijän toimintakyvyn ja työssä jaksamisen ylläpitämistä. Hoitotyötä tehdään eri ympäristöissä, ja jokainen ympäristö luo omat tarpeensa sekä haasteensa ergonomiseen työskentelyyn, kuten työasentojen hallitsemiseen sekä hoitotyössä tarvittavien apuvälineiden käytön osaamiseen. Hoitotyön opintoihin kuuluvissa käytännön harjoitteluissa näiden taitojen opettaminen on yksi ohjaajien tehtävistä.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kuvata laadullisen tutkimusmenetelmän avulla hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia opiskelijan ergonomiaohjauksen toteutumisesta koulutukseen kuuluvissa työharjoitteluissa sekä kuvata Karelia-ammattikorkeakoulun ergonomiaopintojaksosta saatavia valmiuksia työharjoitteluita varten. Opinnäytetyömme tehtävänä oli kuvata opiskelijoiden kokemuksia työharjoitteluista sekä koulun opintojaksosta ergonomiaopintojakson kehittämistä varten.
Kartoituksessamme selvisi, että hoitotyön opiskelijat saavat moniammatillista ohjausta työharjoitteluissa. Kehitettävää on esimerkiksi apuvälineiden käytön sekä ergonomisen työskentelytavan johdonmukaisuudessa opiskelijan ohjauksessa. Opiskelijoiden kokemuksien mukaan Karelia-ammattikorkeakoulun ergonomiaoppijakson tarjoamat valmiudet ovat riittävät työharjoitteluita varten. Jatkotutkimuksena voisi kartoittaa ohjaajien ergonomiaosaamista sekä ergonomisen työskentelyn ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kuvata laadullisen tutkimusmenetelmän avulla hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia opiskelijan ergonomiaohjauksen toteutumisesta koulutukseen kuuluvissa työharjoitteluissa sekä kuvata Karelia-ammattikorkeakoulun ergonomiaopintojaksosta saatavia valmiuksia työharjoitteluita varten. Opinnäytetyömme tehtävänä oli kuvata opiskelijoiden kokemuksia työharjoitteluista sekä koulun opintojaksosta ergonomiaopintojakson kehittämistä varten.
Kartoituksessamme selvisi, että hoitotyön opiskelijat saavat moniammatillista ohjausta työharjoitteluissa. Kehitettävää on esimerkiksi apuvälineiden käytön sekä ergonomisen työskentelytavan johdonmukaisuudessa opiskelijan ohjauksessa. Opiskelijoiden kokemuksien mukaan Karelia-ammattikorkeakoulun ergonomiaoppijakson tarjoamat valmiudet ovat riittävät työharjoitteluita varten. Jatkotutkimuksena voisi kartoittaa ohjaajien ergonomiaosaamista sekä ergonomisen työskentelyn ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä.