Portfolion luominen oman henkilöbrändin ja uran tueksi
Vitikainen, Markus (2023)
Vitikainen, Markus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529540
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sähköisen portfolion suunnittelu sekä toteuttaminen, ja samalla tarkasteltiin oman henkilöbrändin tärkeyttä uran tukemisessa. Opinnäytetyö oli laadultaan toiminallinen, verkkosivuille rakennettu portfolio. Portfolion tarkoituksena oli toimia oman työnhaun ja freelance-uran tukena, sekä paikkana, johon kerättiin materiaalia omista markkinointiin liittyvistä työnäytteistä.
Työn teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin lähdekirjallisuutta, joka koski henkilöbrändiä ja portfoliota henkilöbrändäyksen välineenä. Teorian lisäksi omaa henkilöbrändiä tutkittiin SWOT- ja NABC-analyyseilla. SWOT-analyysillä tarkasteltiin oman henkilöbrändin nykytilaa, ja NABC-analyysi auttoi ymmärtämään, oliko mahdollinen tarjottava palvelu kilpailukykyinen ja houkutteleva asiakkaille.
Portfolion sisältö kerättiin kuluneen vuoden aikana tehdyistä markkinointiin liittyvistä työnäytteistä, jotka oli tehty Yamaha Motor Finland yritykselle. Yamaha Motor Finland ei toiminut tämän työn toimeksiantajana. Teoreettisen osuuden ja analyysien jälkeen työssä käytiin läpi portfolion suunnittelun ja luomisen eri työvaiheet. Työn loppuosuudessa tehtiin johtopäätökset ja pohdinta, jossa arvioitiin omaa portfoliota ja sen onnistumista. Portfolio tuli toimimaan aktiivisena työnhaun ja uran kehittämisen työvälineenä, ja siihen päivitettiin aktiivisesti uusia työnäytteitä markkinoinnin tehtävistä.
Työn teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin lähdekirjallisuutta, joka koski henkilöbrändiä ja portfoliota henkilöbrändäyksen välineenä. Teorian lisäksi omaa henkilöbrändiä tutkittiin SWOT- ja NABC-analyyseilla. SWOT-analyysillä tarkasteltiin oman henkilöbrändin nykytilaa, ja NABC-analyysi auttoi ymmärtämään, oliko mahdollinen tarjottava palvelu kilpailukykyinen ja houkutteleva asiakkaille.
Portfolion sisältö kerättiin kuluneen vuoden aikana tehdyistä markkinointiin liittyvistä työnäytteistä, jotka oli tehty Yamaha Motor Finland yritykselle. Yamaha Motor Finland ei toiminut tämän työn toimeksiantajana. Teoreettisen osuuden ja analyysien jälkeen työssä käytiin läpi portfolion suunnittelun ja luomisen eri työvaiheet. Työn loppuosuudessa tehtiin johtopäätökset ja pohdinta, jossa arvioitiin omaa portfoliota ja sen onnistumista. Portfolio tuli toimimaan aktiivisena työnhaun ja uran kehittämisen työvälineenä, ja siihen päivitettiin aktiivisesti uusia työnäytteitä markkinoinnin tehtävistä.