Vuokrauskulttuurin tietoisuuden lisääminen
Grönstrand, Milla; Koskinen, Erika (2023)
Grönstrand, Milla
Koskinen, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529577
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä vuokrauskulttuurin tietoisuutta. Tarkoituksena oli tutkia syvemmin, miten ihmiset suhtautuvat vuokraukseen. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli myös löytää keinoja, joilla vuokrauskulttuuria voidaan tuoda enemmän ihmisten tietoisuuteen.
Vuokrauskulttuuri viittaa kulutuskäyttäytymisen muotoon, jossa yksilöt tai organisaatiot valitsevat vuokraamisen tai lainaamisen omistamisen sijaan. Vuokrauskulttuuri voi ilmetä erilaisissa muodoissa, kuten tavaroiden, palveluiden ja tilojen vuokraamisena tai lainaamisena. Tutkimusmenetelminä käytimme 8-kenttäistä SWOT-analyysia, Instagram- kyselyä sekä teemahaastattelua.
Tutkimusten perusteella saimme selville, että ihmiset ovat kyllä tietoisia vuokrauksesta, mutta suurin osa ei ajattele tuotteiden valmistamisprosessia sen pidemmälle, esimerkiksi kestävän kehityksen kannalta. Ostaminen koetaan edelleen helpommaksi ja siitä syystä se on edelleen suositumpaa kuin vuokraaminen. Siksi olisikin tärkeää, että vuokrauspalvelut tehtäisiin kuluttajille helpommiksi ja houkuttelevammiksi. Niitä tulisi markkinoida tehokkaammin ja kehittää niiden ympärille esimerkiksi mobiilisovelluksia.
Vuokrauskulttuuri viittaa kulutuskäyttäytymisen muotoon, jossa yksilöt tai organisaatiot valitsevat vuokraamisen tai lainaamisen omistamisen sijaan. Vuokrauskulttuuri voi ilmetä erilaisissa muodoissa, kuten tavaroiden, palveluiden ja tilojen vuokraamisena tai lainaamisena. Tutkimusmenetelminä käytimme 8-kenttäistä SWOT-analyysia, Instagram- kyselyä sekä teemahaastattelua.
Tutkimusten perusteella saimme selville, että ihmiset ovat kyllä tietoisia vuokrauksesta, mutta suurin osa ei ajattele tuotteiden valmistamisprosessia sen pidemmälle, esimerkiksi kestävän kehityksen kannalta. Ostaminen koetaan edelleen helpommaksi ja siitä syystä se on edelleen suositumpaa kuin vuokraaminen. Siksi olisikin tärkeää, että vuokrauspalvelut tehtäisiin kuluttajille helpommiksi ja houkuttelevammiksi. Niitä tulisi markkinoida tehokkaammin ja kehittää niiden ympärille esimerkiksi mobiilisovelluksia.