Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vahvuuksien tunnistaminen sairaanhoitajaopiskelijan alalle kiinnittymistä ohjaavana tekijänä : ”Vahvuuksien kautta itseohjautuvaksi terveydenhuoltoalan ammattilaiseksi”-työpajamalli

Rahkola, Irene; Väänänen, Päivi (2023)

 
Avaa tiedosto
Rahkola_Vaananen.pdf (1.773Mt)
Lataukset: 


Rahkola, Irene
Väänänen, Päivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729855
Tiivistelmä
Tutkimuksellisena kehittämistyönä toteutettu opinnäytetyö oli osa Hyvinvoiva Terveydenhuolto-hanketta, jonka rahoittaja on Euroopan sosiaalirahasto ja Sosiaali- ja terveysministeriö. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimusta soveltaen. Tarkoituksena oli luoda työpajamalli vahvuustyöskentelystä Laurea-ammattikorkeakoululle. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää tulevien sairaanhoitajien vahvuuksien tunnistamista. Kehittämistyölle nähtiin niin yhteiskunnallinen kuin maailmanlaajuinen tarve sairaanhoitajien alalta poistumisen vuoksi. Kehittämistyön tietoperusta oli positiivisen psykologian vahvuusajattelumallissa ja psykologisten perustarpeiden teoriassa. Kohderyhmänä oli Laurea-ammattikorkeakoulun ammatillisen kehittymisen ja urasuunnittelun opintokokonaisuuden valinneet viimeisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Työpajapilotissa tehdyllä kyselyllä koottiin laadullinen tutkimusaineisto, joka analysoitiin teemoittelemalla. Lopputuotteena syntyi palautteen perusteella muotoiltu työpajamalli. Keskeisimpinä tuloksina opiskelijat kuvasivat itsetuntemuksen ja psykologisen pääoman lisääntyneen vahvuustyöskentelyllä. Työpaja lisäsi varmuuden tunnetta oikealla alalla olemisesta. Vahvuustyöskentelyn koettiin tuoneen uusia näkökulmia urasuunnitteluun sekä ammatillisen identiteetin vahvistumiseen. Tulosten perusteella opiskelijat voivat hyötyä vahvuustyöskentelystä yhtenä oppimisen muotona ammattikorkeakouluopinnoissa, sopivimpaan työpaikkaan kiinnittymisessä ja urasuunnittelussa. Tuloksia ei sellaisenaan voida kuitenkaan yleistää, ja toimintamallin laajempi käyttöönotto vaatii lisäkokeiluja, pidemmän aikavälin seurantaa sekä laajemman kohderyhmän.
 
The thesis was carried out as a research development work, and it was part of the Hyvinvoiva Terveydenhuolto project. The approach of the thesis was action research, and it was financed by The European Social Fund and the Finnish Ministry of Social Affairs and Health. The purpose of the thesis was to create a strengths-based workshop model for Laurea University of Applied Sciences. The goal of the development work was to develop the identification of the strengths of future nurses. The social and global need for research development work was seen due to nurses leaving the healthcare industry. The knowledge base of the development work was based on the strength thinking model of positive psychology and the theory of basic psychological needs. The target group was final-year nursing students who were chosen for professional growth and career planning courses at Laurea University of Applied Sciences. Qualitative research material was collected with the survey conducted in the workshop pilot, which was analyzed by thematizing. The final product was a workshop model based on feedback given by the survey. As the most important results, the students described increased self-knowledge and psychological capital through character strength training. The workshop increased the feeling of certainty of being in the right position in the career. Strength-based working was felt to have new perspectives on career planning and the strengthening of professional identity. As a result of this study, high school students can benefit from identifying their strengths in career planning. This can be used as one of the learning models for nursing students. However, the results as such cannot be generalized, and a wider implementation of the operating model requires additional experiments, longer-term monitoring, and a wider target group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste