Uudistuneen brändin mielikuvatutkimus: Biozell
Jussila, Sanni (2023)
Jussila, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729860
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Biozellin brändiuudistuksen onnistuneisuutta sekä kuluttajien mielipiteitä uudistuksesta ja sen mukana tulleista muutoksista. Samalla tutkimuksessa toteutettiin mielikuvatutkimus uudistuneelle Biozellille, jossa tutkittiin millaisia mielikuvia brändi herättää kuluttajissa. Tutkimuksen tulosten kartoituksella selvitettiin, millainen on Biozellin imago ja vastaako se yrityksen tavoittelemaa asiakaskuvaa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin brändiä, asemointia markkinoilla sekä mielikuvia ja niiden muodostumista ihmisen mieleen. Tutkimuksen kannalta tärkeää oli ymmärtää Biozellin haluama asema markkinoilla. Tämän lisäksi tulee ymmärtää mitä mielikuvat ovat ja miten ne muodostuvat.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin haastatteluina myymälöissä, joissa myydään Biozell -brändin tuotteita. Haastatteluihin osallistuminen oli vapaaehtoista ja haas-tattelut äänitettiin datan keräämistä varten. Haastattelu koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa kerättiin haastateltavien taustatietoja ja mielipiteitä brändiuudistuksesta. Toisessa osassa tutkittiin haastateltavien mielikuvia uudistuneesta brändistä.
Tutkimustuloksista selvisi kuluttajilla olevan yleisesti positiivinen mielipide uudistuksesta ja itse brändistä. Kaikkien vastaajien mielestä uudet pakkaukset olivat vanhoja parempia, ja ne koettiin raikkaiksi ja nykyaikaisiksi. Vastausten perusteella Biozellin asema markkinoilla on hyvin samankaltainen kuin mitä brändi tavoittelee. Brändistä heränneet mielikuvat olivat positiivisia ja toivat mieleen asiakkailla enimmäkseen brändin olevan pinkki, makea ja iloinen.
Kehitysehdotuksia esitettiin sen osalta, kuinka Biozell voisi lisätä markkinointia lisätäkseen tietoisuutta uudistuksesta, sekä vahvistaa tai muuttaa kuluttajien mielikuvia brändistä markkinoinnilla.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin brändiä, asemointia markkinoilla sekä mielikuvia ja niiden muodostumista ihmisen mieleen. Tutkimuksen kannalta tärkeää oli ymmärtää Biozellin haluama asema markkinoilla. Tämän lisäksi tulee ymmärtää mitä mielikuvat ovat ja miten ne muodostuvat.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin haastatteluina myymälöissä, joissa myydään Biozell -brändin tuotteita. Haastatteluihin osallistuminen oli vapaaehtoista ja haas-tattelut äänitettiin datan keräämistä varten. Haastattelu koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa kerättiin haastateltavien taustatietoja ja mielipiteitä brändiuudistuksesta. Toisessa osassa tutkittiin haastateltavien mielikuvia uudistuneesta brändistä.
Tutkimustuloksista selvisi kuluttajilla olevan yleisesti positiivinen mielipide uudistuksesta ja itse brändistä. Kaikkien vastaajien mielestä uudet pakkaukset olivat vanhoja parempia, ja ne koettiin raikkaiksi ja nykyaikaisiksi. Vastausten perusteella Biozellin asema markkinoilla on hyvin samankaltainen kuin mitä brändi tavoittelee. Brändistä heränneet mielikuvat olivat positiivisia ja toivat mieleen asiakkailla enimmäkseen brändin olevan pinkki, makea ja iloinen.
Kehitysehdotuksia esitettiin sen osalta, kuinka Biozell voisi lisätä markkinointia lisätäkseen tietoisuutta uudistuksesta, sekä vahvistaa tai muuttaa kuluttajien mielikuvia brändistä markkinoinnilla.