Tiedonhallinnan hyödyt liiketoiminnalle
Väre, Taru (2014)
Väre, Taru
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101414716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101414716
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yrityksen tiedonhallintaa ja sen merkitystä erityisesti liiketoiminnan näkökannalta. Työssä arvioidaan toimeksiantajan tiedon laadun ja sen hallinnan nykytila ja laaditaan arvioinnin perusteella kehitystoimenpiteet. Työssä arvioidaan myös kehitystoimenpiteiden onnistumista.
Teoriaosuudessa selvitetään, mitä tiedonhallinnan tulisi pitää sisällään. Tiedonhallintaa tarkastellaan erityisesti prosessikehittämisen kautta. Opinnäytetyössä esitellään hyviä ja konkreettisia käytäntöjä tiedonhallinnan kehittämiseksi, sellaisia ovat esimerkiksi tiedon standardointi ja -määrittely. Opinnäytetyöraportti avaa myös teknisiä ratkaisuja tiedon käsittelyssä ja sitä, miten ne liittyvät tiedonhallintaan.
Määritelty tieto on hyödyllistä ja käyttökelpoista tietoa. Tiedon laadun arviointi on tärkeä osa tiedonhallintaa. Arvioinnissa voidaan käyttää useita eri tapoja mitata tätä laatua. Jos tietoa ei ole määritelty eikä sen laatua seurata, liiketoiminnan toiminta hankaloituu etenkin raportoinnin näkökulmasta. Prosessikehityksellä tilannetta voidaan kuitenkin parantaa jo nopeasti. Tietovarastointi ja palveluarkkitehtuuri voivat teknisinä ratkaisuina auttaa tiedon raportoinnissa, mutta vasta kun tieto on muutoin kunnossa.
Teoriaosuudessa selvitetään, mitä tiedonhallinnan tulisi pitää sisällään. Tiedonhallintaa tarkastellaan erityisesti prosessikehittämisen kautta. Opinnäytetyössä esitellään hyviä ja konkreettisia käytäntöjä tiedonhallinnan kehittämiseksi, sellaisia ovat esimerkiksi tiedon standardointi ja -määrittely. Opinnäytetyöraportti avaa myös teknisiä ratkaisuja tiedon käsittelyssä ja sitä, miten ne liittyvät tiedonhallintaan.
Määritelty tieto on hyödyllistä ja käyttökelpoista tietoa. Tiedon laadun arviointi on tärkeä osa tiedonhallintaa. Arvioinnissa voidaan käyttää useita eri tapoja mitata tätä laatua. Jos tietoa ei ole määritelty eikä sen laatua seurata, liiketoiminnan toiminta hankaloituu etenkin raportoinnin näkökulmasta. Prosessikehityksellä tilannetta voidaan kuitenkin parantaa jo nopeasti. Tietovarastointi ja palveluarkkitehtuuri voivat teknisinä ratkaisuina auttaa tiedon raportoinnissa, mutta vasta kun tieto on muutoin kunnossa.