Keskustelu tekoälyhahmon kehittämisestä suuria kielimalleja hyödyntäen videopeleihin: case MiTale Oy
Koivisto, Jere (2023)
Koivisto, Jere
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111829998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111829998
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tarkoitus tutkia videopeleissä esiintyvien ei-pelaajahahmojen kehitysprosessia, millaisilla kehitysmenetelmillä niitä kehitetään tällä hetkellä sekä avattiin tulevaisuuden näkymiä käytännön toteutuksen kautta suurten kielimallien avulla. Opinnäytetyön alussa määriteltiin ei-pelaajahahmo, mikä se on, millaisessa roolissa se on videopeleissä, uskottavuuteen liittyviä tekijöitä käytiin läpi, kehityshaasteita myös avattiin sekä millaisin määritelmin uskottavan ei-pelaajahahmon pystyy tunnistamaan. Näiden jälkeen määriteltiin suuret kielimallit ja niiden toiminnallisuutta tarkasteltiin, minkä jälkeen käytiin läpi suurten kielimallien vaikutusta pelialaan ja rajoitteita toiminnallisuuden suhteen. Lopuksi esiteltiin suurten kielimallien implementointitapa videopeliprojektiin, jossa pystyttiin demonstroimaan käytännönläheisesti sekä tutkimaan suurten kielimallien tämänhetkistä kyvykkyyttä toimia osana ei-pelaajahahmojen logiikkaa. Tutkimusmenetelmä oli empiirinen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi peli- ja ohjelmistoyritys MiTale Oy.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että suuria kielimallia hyödyntämällä saadaan luotua potentiaalinen, älykkäältä sekä uskottavuudeltaan vakuuttava vuorovaikutus NPC-hahmon sekä pelaajan välillä. Rajoittavia tekijöitä kehityksen osalta tällä hetkellä on oikean koulutusdatan löytäminen tai luominen sekä suuren kielimallin hienosäätämäinen. Riippuvuus kolmannesta osapuolesta on myös riski- ja epävarmuustekijä toiminnallisuuden sekä esimerkiksi hintapolitiikan suhteen. Suurilla kielimalleilla on haitallisen ja systemaattisen tarkoituksen mukaisen haitallisen käytöksen sietokyky vielä heikko, sillä pelaaja voi uskotella NPC-hahmolle esimerkiksi tämän olevan tekoäly, jolloin pelaaja voi saada NPC-hahmon vastaamaan sille annetun roolin ja ohjeitten vastaisesti. Suuret kielimallit kehittyvät erittäin nopealla vauhdilla, joten nämä rajoitteet todennäköisesti lähitulevaisuudessa selätetään. Suurien kielimallien soveltamisratkaisut tulevat muuttamaan kehitysprosessia pelialalla monella tapaa ei vain ainoastaan rajoittuen NPC-hahmojen dialogin generoimiseen. Esimerkiksi pelikonseptien ideointi ja peliprototyyppien kehittäminen muuttuu huomattavasti siitä, mihin pelialalla on totuttu.
Suuret kielimallit muuttivat teknologian alaa muutamassa vuodessa tavalla, jota suurten kielimallien kehittäjät eivät osanneet itsekään odottaa. Ihmisten luovuus yhdistettynä monipuoliseen työkaluun, jota voi muokata hyvin laajasti saavutetaan luovuuden tila, jossa ainoastaan taivas on rajana soveltamiskohteiden osalta. Videopeleissä NPC-hahmojen nykyinen kehitys rajoittaa interaktiivisen kanssakäymisen pelaajan ja NPC-hahmojen välillä tiettyihin ennalta määriteltyihin keskusteluaiheisiin ja päätöksiin. Suurten kielimallien avulla pelaajalla olisi vapaus kysyä ja tehdä omia tulkintoja NPC-hahmojen taustoista ja pelin sisäisestä tarinasta vapaamuotoisemmin, mikä johtaisi kokonaisvaltaisesti uskottavuudeltaan ja houkuttelevuudeltaan parempaan lopputulokseen antaen NPC-hahmolle interaktiivisemman persoonallisuuden sekä tietoisuuden.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä heräsi toiveikas ajattelu tulevasta ja vapaammasta tavasta vuorovaikuttaa NPC-hahmojen kanssa videopeleissä. Tehty tutkimus loi myös optimistisen käsityksen videopelien uskottavuuden kannalta olennaisista asioista. Pelialan yritysten näkökulmasta suuret kielimallit voidaan nähdä vielä liian riskialttiina tapana kehittää ja generoida NPC-hahmojen dialogeja, mutta ajan kuluessa ja kehityksen edistyessä epävarmuudet suurten kielimallien osalta vähenevät. The aim of the thesis was to investigate the development process of non-player characters (NPCs) in video games, the current development methods employed, and provided insights into the future prospects of the development process using large language models. At the beginning of the thesis, a definition of a non-player character was provided, outlining its role in video games, discussing factors related to credibility, addressing development challenges, and explaining how a credible NPC can be identified. Following this, large language models were defined, and their functionality was examined. The impact of large language models on the gaming industry and limitations regarding their functionality were also discussed. Finally, the implementation of large language models in a video game project was presented, demonstrating practically their current capabilities in functioning as part of non-player character logic. The research method was empirical. The commissioning party for the thesis was a game and software company MiTale Ltd.
As a result of the thesis, it was revealed that utilizing large language models enables the creation of a potential, intelligent, and credible interaction between the NPC character and the player. Current limitations in development include the challenge of finding or generating appropriate training data and fine-tuning the large language model. Dependency on third parties also poses a risk and uncertainty factor, particularly concerning functionality and pricing policies. Large language models still exhibit a weak tolerance for harmful and intentionally misleading behavior, as players can convince the NPC character, for example, that it is an AI, leading the character to respond in a manner contrary to its designated role and instructions. Given the rapid pace of development in large language models, these limitations are likely to be overcome in the near future. The implementation solutions of large language models will bring about significant changes in the development process of the gaming industry, extending beyond the generation of NPC dialogues. For instance, the conceptualization of game ideas and the development of game prototypes will undergo substantial transformation from the familiar practices in the industry.
Large language models revolutionized the field of technology in just a few years, in a way that even the developers of these models couldn't have anticipated. When people's creativity is combined with a versatile tool that can be extensively customized, it creates a state of creativity where the sky's the limit in terms of application. In video games, the current development of NPCs restricts interactive communication between the player and NPCs to predefined topics and decisions. With the help of large language models, players would have the freedom to ask questions and form their own interpretations of NPC backgrounds and the game's internal narrative in a more informal manner. This would ultimately lead to a more compelling end result, providing NPCs with a more interactive personality and awareness.
As a conclusion of the thesis, an optimistic outlook on the future emerged, envisioning a more liberated way to interact with NPC characters in video games. The conducted research also instilled an optimistic view on crucial aspects of credibility in video games. From the perspective of gaming companies, large language models may still be viewed as too risky a method for developing and generating dialogues for NPC characters. However, over time and as development progresses, uncertainties regarding the use of large language models are expected to diminish.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että suuria kielimallia hyödyntämällä saadaan luotua potentiaalinen, älykkäältä sekä uskottavuudeltaan vakuuttava vuorovaikutus NPC-hahmon sekä pelaajan välillä. Rajoittavia tekijöitä kehityksen osalta tällä hetkellä on oikean koulutusdatan löytäminen tai luominen sekä suuren kielimallin hienosäätämäinen. Riippuvuus kolmannesta osapuolesta on myös riski- ja epävarmuustekijä toiminnallisuuden sekä esimerkiksi hintapolitiikan suhteen. Suurilla kielimalleilla on haitallisen ja systemaattisen tarkoituksen mukaisen haitallisen käytöksen sietokyky vielä heikko, sillä pelaaja voi uskotella NPC-hahmolle esimerkiksi tämän olevan tekoäly, jolloin pelaaja voi saada NPC-hahmon vastaamaan sille annetun roolin ja ohjeitten vastaisesti. Suuret kielimallit kehittyvät erittäin nopealla vauhdilla, joten nämä rajoitteet todennäköisesti lähitulevaisuudessa selätetään. Suurien kielimallien soveltamisratkaisut tulevat muuttamaan kehitysprosessia pelialalla monella tapaa ei vain ainoastaan rajoittuen NPC-hahmojen dialogin generoimiseen. Esimerkiksi pelikonseptien ideointi ja peliprototyyppien kehittäminen muuttuu huomattavasti siitä, mihin pelialalla on totuttu.
Suuret kielimallit muuttivat teknologian alaa muutamassa vuodessa tavalla, jota suurten kielimallien kehittäjät eivät osanneet itsekään odottaa. Ihmisten luovuus yhdistettynä monipuoliseen työkaluun, jota voi muokata hyvin laajasti saavutetaan luovuuden tila, jossa ainoastaan taivas on rajana soveltamiskohteiden osalta. Videopeleissä NPC-hahmojen nykyinen kehitys rajoittaa interaktiivisen kanssakäymisen pelaajan ja NPC-hahmojen välillä tiettyihin ennalta määriteltyihin keskusteluaiheisiin ja päätöksiin. Suurten kielimallien avulla pelaajalla olisi vapaus kysyä ja tehdä omia tulkintoja NPC-hahmojen taustoista ja pelin sisäisestä tarinasta vapaamuotoisemmin, mikä johtaisi kokonaisvaltaisesti uskottavuudeltaan ja houkuttelevuudeltaan parempaan lopputulokseen antaen NPC-hahmolle interaktiivisemman persoonallisuuden sekä tietoisuuden.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä heräsi toiveikas ajattelu tulevasta ja vapaammasta tavasta vuorovaikuttaa NPC-hahmojen kanssa videopeleissä. Tehty tutkimus loi myös optimistisen käsityksen videopelien uskottavuuden kannalta olennaisista asioista. Pelialan yritysten näkökulmasta suuret kielimallit voidaan nähdä vielä liian riskialttiina tapana kehittää ja generoida NPC-hahmojen dialogeja, mutta ajan kuluessa ja kehityksen edistyessä epävarmuudet suurten kielimallien osalta vähenevät.
As a result of the thesis, it was revealed that utilizing large language models enables the creation of a potential, intelligent, and credible interaction between the NPC character and the player. Current limitations in development include the challenge of finding or generating appropriate training data and fine-tuning the large language model. Dependency on third parties also poses a risk and uncertainty factor, particularly concerning functionality and pricing policies. Large language models still exhibit a weak tolerance for harmful and intentionally misleading behavior, as players can convince the NPC character, for example, that it is an AI, leading the character to respond in a manner contrary to its designated role and instructions. Given the rapid pace of development in large language models, these limitations are likely to be overcome in the near future. The implementation solutions of large language models will bring about significant changes in the development process of the gaming industry, extending beyond the generation of NPC dialogues. For instance, the conceptualization of game ideas and the development of game prototypes will undergo substantial transformation from the familiar practices in the industry.
Large language models revolutionized the field of technology in just a few years, in a way that even the developers of these models couldn't have anticipated. When people's creativity is combined with a versatile tool that can be extensively customized, it creates a state of creativity where the sky's the limit in terms of application. In video games, the current development of NPCs restricts interactive communication between the player and NPCs to predefined topics and decisions. With the help of large language models, players would have the freedom to ask questions and form their own interpretations of NPC backgrounds and the game's internal narrative in a more informal manner. This would ultimately lead to a more compelling end result, providing NPCs with a more interactive personality and awareness.
As a conclusion of the thesis, an optimistic outlook on the future emerged, envisioning a more liberated way to interact with NPC characters in video games. The conducted research also instilled an optimistic view on crucial aspects of credibility in video games. From the perspective of gaming companies, large language models may still be viewed as too risky a method for developing and generating dialogues for NPC characters. However, over time and as development progresses, uncertainties regarding the use of large language models are expected to diminish.