Vetovoimatekijät meijerimyymälälle
Roininen, Ulla (2011)
Roininen, Ulla
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli ideoida ja kartoittaa vetovoimatekijöitä Laaksojen Maitokunnan meijerimyymälälle. Työssä kuvataan ideointimenetelmien ja asiakaskyselyn kautta esille tulleita ideoita ja koko kehitysprosessia.
Nykytila-analyysillä tutkittiin yrityksen sen hetkistä tilaaja käytettiin saatuja tuloksia apuna yrityksen vision ja toivotun tulevaisuuden suunnan määrittämisessä. Uusien ja olemassa olevien vetovoimatekijöiden kartoittamiseen käytettiin tietoa, joka kerättiin yrityksen verkkosivulla järjestetyssä asiakaskyselyssä ja ideointitilaisuuksissa.
Ideointitilaisuuksissa käytettiin kuusi ajatteluhattua -menetelmää ja aivoriihitekniikkaa. Tavoitteena oli kehittää myymälän vetovoimaisuutta parantavia tuotteita, palveluita ja tapahtumia. Myös jo olemassa olevat vahvuudet ja vetovoimatekijät haluttiin kartoittaa jatkokehittämistä varten.
Asiakaskyselyn ja ideointimenetelmien avulla kerätyistä ideoista valittiin parhaat ja toteuttamiskelpoisimmat ideat jatkokehiteltäviksi. Ideoiden valinnassa hyödynnettiin sinisen meren strategian työkaluja ja menetelmiå. Osa riäislä ideoista on jo toteutettu vuoden 2010 lopussa; osa suunniteltiin toteutettaviksi vuoden 2011 aikana. Meijerimyymälälle laadittiin työn tuloksena myös uusi strategiaprofiili.
Nykytila-analyysillä tutkittiin yrityksen sen hetkistä tilaaja käytettiin saatuja tuloksia apuna yrityksen vision ja toivotun tulevaisuuden suunnan määrittämisessä. Uusien ja olemassa olevien vetovoimatekijöiden kartoittamiseen käytettiin tietoa, joka kerättiin yrityksen verkkosivulla järjestetyssä asiakaskyselyssä ja ideointitilaisuuksissa.
Ideointitilaisuuksissa käytettiin kuusi ajatteluhattua -menetelmää ja aivoriihitekniikkaa. Tavoitteena oli kehittää myymälän vetovoimaisuutta parantavia tuotteita, palveluita ja tapahtumia. Myös jo olemassa olevat vahvuudet ja vetovoimatekijät haluttiin kartoittaa jatkokehittämistä varten.
Asiakaskyselyn ja ideointimenetelmien avulla kerätyistä ideoista valittiin parhaat ja toteuttamiskelpoisimmat ideat jatkokehiteltäviksi. Ideoiden valinnassa hyödynnettiin sinisen meren strategian työkaluja ja menetelmiå. Osa riäislä ideoista on jo toteutettu vuoden 2010 lopussa; osa suunniteltiin toteutettaviksi vuoden 2011 aikana. Meijerimyymälälle laadittiin työn tuloksena myös uusi strategiaprofiili.