Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

2D-tasohyppelypelien erilaiset mekaniikat ja käytänteet

Taskinen, Otto-Pekka (2023)

 
Avaa tiedosto
2D-tasohyppelypelien erilaiset mekaniikat ja käytänteet.pdf (1.849Mt)
Lataukset: 


Taskinen, Otto-Pekka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030295
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda suomenkielinen lähde 2D-tasohyppelypeli genren yleisimmille mekaniikoille ja käytänteille. Työ päätettiin toteuttaa aiheeseen liittyvien suomenkielisten lähteitten puutteen takia ja ylei-sestä kiinnostuksesta aiheeseen. Aiheeseen liittyviä lähteitä löytyykin paljon, mutta useimmiten vain eng-lanniksi. Luomalla suomenkielisen lähteen aiheelle toivottiin, että mekaniikkojen ja käytänteitten hyödyn-täminen peleissä lisääntyisi ja niistä voisi oppia suomeksi. Kyseisten mekaniikkojen ja käytänteitten, etenkin niitten puutteella, on suuret vaikutukset tasohyppelypelien pelaajakokemukseen.

Työssä käytiin läpi 2D-tasohyppelypeleissä hyödynnettyjä mekaniikkoja ja käytänteitä, joilla pyritään pa-rantamaan pelaajan pelikokemusta. Työssä käytiin ensin läpi tasohyppelygenren historia ja siihen, miten se on muuttunut ajan myötä. Tällä kartoitettiin genren kehittymistä ja sen eri vaiheita. Seuraavaksi perehdyt-tiin genren ominaisiinpiirteisiin ja muutamaan genren peliin, joilla oli merkittävä vaikutus genrelle sen his-toriassa. Tällä haluttiin selventää genrelle ominaisia piirteitä ja tuoda ilmi genren pelejä. Sen jälkeen käsi-teltiin genrelle ominaisia mekaniikkoja ja käytänteitä, miten ne toimivat, mitä niillä haluttaan saavuttaa ja miten ne voitaisiin implementoida.

Työssä kehitettiin 2D-tasohyppelypeli, joka kirjoitettiin C++-ohjelmointikielellä. Projektissa hyödynnettiin OpenGL:ää pelin piirtämiseen. Peli toteutettiin ilman valmiin pelimoottorin hyödyntämistä, jolloin kaikki tekstissä käydyt toiminnallisuudet implementoitiin itse. Peliprojektin tavoitteena oli toimia esimerkkinä, jota hyödyntämällä voitaisiin luoda tasohyppelypeli, riippumatta ohjelmointikielestä, pelimoottorista tai alustasta.

Aikaansaannoksena projektista luotiin työkalu, jolla voidaan testata tekstissä käytyjen mekaniikkojen ja käytänteitten vaikutuksia tasohyppelypelin pelattavuuteen ja kokemukseen. Työkalussa on myös mahdol-lista muuttaa mekaniikkojen ja käytänteitten piirteitä. Sillä voidaan testata, miten ne toimivat eri tavalla keskenään ja millainen vaikutus niillä on pelattavuuteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste