Moottoripyöräliikkeen tuotteiden kannattavuus
Pajula, Amilda (2023)
Pajula, Amilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130696
Tiivistelmä
Käytettyjen tuotteiden myynnissä on tärkeää ymmärtää tuotevalikoiman merkitys. Erityisesti moottoriajoneuvoissa on paljon erilaisia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat asiakkaiden mieltymyksiin. Moottoripyörät ovat alan harrastajille tärkeitä vapaa-ajalla, mutta myös arjessa ajoneuvoina. Harrastajien mielenkiinnon kohteet voivat vaihdella rata-ajosta pitkän matkan ajoon tai erilaisiin harrastuksiin metsämaastossa. Nämä asiat vaikuttavat muun muassa moottoripyörän valintaan. Asiakaskunnan ymmärtäminen on tärkeä osa tuotevalikoimaa koostaessa, jotta siitä tulee kannattava ja liiketoiminnalle toimiva kokonaisuus. Opinnäytetyössä selvitettiin moottoripyöräkaupan tuotteiden kannattavuutta, jotta toimeksiantaja saa apua tuotevalikoiman kehittämiseen.
Opinnäytetyössä tutkittiin tuotteiden kannattavuuteen liittyviä asioita teoriaan pohjautuen. Tarkoituksena oli löytää tärkeimmät elementit tuotevalikoiman näkökulmasta. Teoriaosuudessa käytiin läpi tuotteiden kannattavuutta, varaston kiertoa ja myynnin edistämistä. Teoriaa pyrittiin tarkastelemaan eri lähteiden valossa ja näin saamaan hyvä kokonaisuus yhdessä tutkimusaineiston kanssa.
Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin toimeksiantajana myyntiraporteista saatavista tiedoista. Aineisto jaettiin kahden toimipisteen välillä, jotta tuloksia voi tiin vertailla keskenään. Aineisto haettiin toimeksiantajan edellisen tilikauden ajalta. Tutkimusosuudessa tutkittiin tuotteita merkeittäin sekä moottoripyörätyypeittäin. Tutkimukseen otettiin vain ne merkit ja tyypit, joita oli myyty riittävästi aineiston näkökulmasta. Työssä laskettiin myynneistä keskiarvot, joita käytettiin tutkimusosuudessa. Tutkimuskohteita olivat myyntien kappalemäärät, varastopäivät ja myyntihinnat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tuotevalikoimasta kannattavimmat merkit ja moottoripyörätyypit. Työssä päästiin vertailemaan tuotteita ja saatiin tietoa tuotteiden kannattavuustekijöistä.
Opinnäytetyössä tutkittiin tuotteiden kannattavuuteen liittyviä asioita teoriaan pohjautuen. Tarkoituksena oli löytää tärkeimmät elementit tuotevalikoiman näkökulmasta. Teoriaosuudessa käytiin läpi tuotteiden kannattavuutta, varaston kiertoa ja myynnin edistämistä. Teoriaa pyrittiin tarkastelemaan eri lähteiden valossa ja näin saamaan hyvä kokonaisuus yhdessä tutkimusaineiston kanssa.
Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin toimeksiantajana myyntiraporteista saatavista tiedoista. Aineisto jaettiin kahden toimipisteen välillä, jotta tuloksia voi tiin vertailla keskenään. Aineisto haettiin toimeksiantajan edellisen tilikauden ajalta. Tutkimusosuudessa tutkittiin tuotteita merkeittäin sekä moottoripyörätyypeittäin. Tutkimukseen otettiin vain ne merkit ja tyypit, joita oli myyty riittävästi aineiston näkökulmasta. Työssä laskettiin myynneistä keskiarvot, joita käytettiin tutkimusosuudessa. Tutkimuskohteita olivat myyntien kappalemäärät, varastopäivät ja myyntihinnat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tuotevalikoimasta kannattavimmat merkit ja moottoripyörätyypit. Työssä päästiin vertailemaan tuotteita ja saatiin tietoa tuotteiden kannattavuustekijöistä.