Esitutkimus tehdaskoeajoprosessin kehittämiselle : Kongsberg Maritime Finland Oy
Uusi-Kerttula, Linda (2023)
Uusi-Kerttula, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130694
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kongsberg Maritime Finland Oy:n US-potkurilaitteiden koeajoprosessia. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään US 205 ja US 255 standardilaitteiden koeajoprosessissa ilmeneviä virheitä ja ongelmia sekä niiden yleisyyttä. Opinnäytetyöllä pyrittiin löytämään vastaus siihen, ilmeneekö standardilaitteiden koeajossa vähemmän virheitä kuin harvemmin kokoonpantavissa laitemalleissa. Tehdaskoeajosta käytetään nimitystä FAT, joka tulee englannin kielen sanoista Factory Acceptance Test.
Koeajoprosessissa ilmenevien ongelmien lisäksi haluttiin kartoittaa mahdollisuuksia entistä optimoidumman koeajoprosessin kehittämiselle. Tutkimuksessa keskityttiin yleisimpiin potkurilaitemalleihin, jotka ovat olleet yrityksen tuotannossa jo useita vuosia, sillä Kongsberg Maritime Finland halusi selvittää mahdollisuuksia erityisesti näiden laitteiden koeajoprosessin tehostamiselle. Potkurilaitteiden koeajolla pyritään varmistamaan laadukkaiden ja toimivien laitteiden valmistus ja toimitus asiakkaalle. Tehdaskoeajo kestää keskimäärin kolme päivää ja siihen liittyy luokituslaitosten asettamia vaatimuksia ja raja-arvoja, jotka laitteiden tulee täyttää. Nykyisellään toteutettavaa pot-kurilaitteiden koeajoa voidaan pitää merkittävänä osana koko tuotantoprosessia.
Tämän työn teoreettinen osuus rakentui tuotannon kehittämisen työkalujen ympärille, joista tärkein oli Six Sigma -ajatteluun kuuluva DMAIC-ongelmanratkaisumenetelmä. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Tutkimuksen analyysiaineisto koostui Kongsberg Maritime Finland Oy:n sisäisen tietokannan Right First Time -raportista (RFT), joka on kattava materiaali tehdaskoeajoista kerätystä datasta eri laitetyyppien osalta. RFT-raportin materiaalia tutkittiin aikaväliltä 2018–2023. RFT-raportin analyysin perusteella laadittiin opinnäytetyön johtopäätökset sekä pohdintaosio, jossa tuotiin esille merkittävimpiä tutkimustuloksia sekä esitettiin mahdollisuuksia jatkotutkimuksille ja toimen-piteille koeajoprosessin suhteen. The test process of US-thrusters in Kongsberg Maritime Finland Ltd was examined in this thesis. The research focused on identifying errors and issues that occur in the test process of US 205 and US 255 standard thrusters and determining their frequency. The aim of the thesis was to find out whether there are fewer errors in the testing of standard systems compared to less frequently assembled thruster models. The factory acceptance test of these thrusters is referred to as FAT.
In addition to identifying problems occurring in the FAT process, the study aimed to explore possibilities for developing a more optimized testing process. The research focused on the most common thruster models with high frequency assembly rate. Kongsberg Maritime Finland wanted to investigate opportunities, especially for improving the testing process of these specific thruster models. The FAT of thrusters aims to ensure the production and de-livery of high-quality and that the thruster and the systems function as de-signed. The factory acceptance test typically lasts around three days and is done accordance to the requirements set by marine classification societies. The current testing process of US-thrusters is a significant part of the entire production process.
The theoretical part of this thesis was built around the tools for production improvement, with the primary focus on the DMAIC problem-solving method from Six Sigma methodology. In this thesis, both qualitative and quantitative research methods were used. The analysis data for the study consisted of company’s internal data right first time (RFT) reports, which provide comprehensive data on factory acceptance test for various types of thruster systems. The RFT report data was examined for the period between 2018 and 2023. Based on the analysis of the RFT report, conclusions were prepared in the thesis, and a discussion section was included, highlighting the most significant research results, and suggesting possibilities for further studies and actions concerning the factory acceptance test process.
Koeajoprosessissa ilmenevien ongelmien lisäksi haluttiin kartoittaa mahdollisuuksia entistä optimoidumman koeajoprosessin kehittämiselle. Tutkimuksessa keskityttiin yleisimpiin potkurilaitemalleihin, jotka ovat olleet yrityksen tuotannossa jo useita vuosia, sillä Kongsberg Maritime Finland halusi selvittää mahdollisuuksia erityisesti näiden laitteiden koeajoprosessin tehostamiselle. Potkurilaitteiden koeajolla pyritään varmistamaan laadukkaiden ja toimivien laitteiden valmistus ja toimitus asiakkaalle. Tehdaskoeajo kestää keskimäärin kolme päivää ja siihen liittyy luokituslaitosten asettamia vaatimuksia ja raja-arvoja, jotka laitteiden tulee täyttää. Nykyisellään toteutettavaa pot-kurilaitteiden koeajoa voidaan pitää merkittävänä osana koko tuotantoprosessia.
Tämän työn teoreettinen osuus rakentui tuotannon kehittämisen työkalujen ympärille, joista tärkein oli Six Sigma -ajatteluun kuuluva DMAIC-ongelmanratkaisumenetelmä. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Tutkimuksen analyysiaineisto koostui Kongsberg Maritime Finland Oy:n sisäisen tietokannan Right First Time -raportista (RFT), joka on kattava materiaali tehdaskoeajoista kerätystä datasta eri laitetyyppien osalta. RFT-raportin materiaalia tutkittiin aikaväliltä 2018–2023. RFT-raportin analyysin perusteella laadittiin opinnäytetyön johtopäätökset sekä pohdintaosio, jossa tuotiin esille merkittävimpiä tutkimustuloksia sekä esitettiin mahdollisuuksia jatkotutkimuksille ja toimen-piteille koeajoprosessin suhteen.
In addition to identifying problems occurring in the FAT process, the study aimed to explore possibilities for developing a more optimized testing process. The research focused on the most common thruster models with high frequency assembly rate. Kongsberg Maritime Finland wanted to investigate opportunities, especially for improving the testing process of these specific thruster models. The FAT of thrusters aims to ensure the production and de-livery of high-quality and that the thruster and the systems function as de-signed. The factory acceptance test typically lasts around three days and is done accordance to the requirements set by marine classification societies. The current testing process of US-thrusters is a significant part of the entire production process.
The theoretical part of this thesis was built around the tools for production improvement, with the primary focus on the DMAIC problem-solving method from Six Sigma methodology. In this thesis, both qualitative and quantitative research methods were used. The analysis data for the study consisted of company’s internal data right first time (RFT) reports, which provide comprehensive data on factory acceptance test for various types of thruster systems. The RFT report data was examined for the period between 2018 and 2023. Based on the analysis of the RFT report, conclusions were prepared in the thesis, and a discussion section was included, highlighting the most significant research results, and suggesting possibilities for further studies and actions concerning the factory acceptance test process.