Verkkokurssit ammatillisessa koulutuksessa : case: hius- ja kauneudenhoitoalan verkkokurssikokeilu Ylä-Savon ammattiopistossa
Konola, Mira (2023)
Konola, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130789
Tiivistelmä
Työn aiheena oli verkko-opetus ammatillisessa koulutuksessa. Erityisesti verkko-opetus hius- ja kauneudenhoitoalalla, jossa kädentaidot ovat keskeinen osa ammattiin oppimista. Tutki- ja kehittämistyö on tehty Ylä-Savon ammattiopistossa, osana hius- ja kauneudenhoitoalan opetuksen kehittämistä. Ylä-Savon ammattiopisto on ammatillisen koulutuksen järjestäjä Iisalmessa.
Työn viitekehys käsittelee hius- ja kauneudenhoitoalan oppimisympäristön kuvauksen lisäksi moderneja oppimisympäristöjä, verkko-oppimisympäristöjä, oppimisteorioita sekä kädentaitojen oppimista ja opetusta. Menetelmällisiltä ratkaisuilta työ oli laadullinen tutkimus, jonka määritelmäksi sopii hyvin kuvaus toiminnallinen opinnäytetyö.
Työn tärkein tavoite oli rakentaa toimiva verkkokurssi, jonka sisällössä olisi myös kädentaidon ohjausta. Lisäksi työn tavoite oli kartoittaa kokemuksia ja haasteita, jotka liittyvät hius- ja kauneudenhoitoalan opiskeluun sekä opetuksen toteuttamiseen verkko-oppimisympäristöissä.
Työssä raportoidaan kehittämistehtävänä suunnitellun verkkokurssin rakentamista. Kurssi voi toimia mallina myös muille verkkokursseille Ylä-Savon ammattiopistossa. Työ oli tutkimus- ja kehittämistyö, jonka tutkimusosaan liittyi opettajille suunnattu kysely sekä teemahaastattelut. Tavoite oli saada alan opettajilta kokemukseen perustuvia mielipiteitä ja näkökulmia jo verkkokurssin suunnitteluvaiheessa. Kehittämisosassa kuvattiin verkkokurssin rakentaminen ja koekäyttäjien kuuleminen. Verkkokurssin pilotointiin, eli koekäyttöön osallistuvia opiskelijoita on kuultu teemahaastatteluiden keinoin, jotta verkkokurssia voitiin kehittää edelleen toimivammaksi kokonaisuudeksi.
Lopputuloksena oli toimiva verkkokurssi, jota voitiin jo uudelleen kehittää lokakuussa 2023 pilotoinnin jälkeen saatujen palautteiden perusteella. Verkkokurssi tulee olemaan käytössä Ylä-Savon ammattiopistossa myös jatkossa.
Asiasanat: Hius- ja kauneudenhoitoala, ammatillinen koulutus, modernit oppimisympäristöt, verkko-oppimisympäristöt, oppimisteoriat ja kädentaitojen oppiminen.
Työn viitekehys käsittelee hius- ja kauneudenhoitoalan oppimisympäristön kuvauksen lisäksi moderneja oppimisympäristöjä, verkko-oppimisympäristöjä, oppimisteorioita sekä kädentaitojen oppimista ja opetusta. Menetelmällisiltä ratkaisuilta työ oli laadullinen tutkimus, jonka määritelmäksi sopii hyvin kuvaus toiminnallinen opinnäytetyö.
Työn tärkein tavoite oli rakentaa toimiva verkkokurssi, jonka sisällössä olisi myös kädentaidon ohjausta. Lisäksi työn tavoite oli kartoittaa kokemuksia ja haasteita, jotka liittyvät hius- ja kauneudenhoitoalan opiskeluun sekä opetuksen toteuttamiseen verkko-oppimisympäristöissä.
Työssä raportoidaan kehittämistehtävänä suunnitellun verkkokurssin rakentamista. Kurssi voi toimia mallina myös muille verkkokursseille Ylä-Savon ammattiopistossa. Työ oli tutkimus- ja kehittämistyö, jonka tutkimusosaan liittyi opettajille suunnattu kysely sekä teemahaastattelut. Tavoite oli saada alan opettajilta kokemukseen perustuvia mielipiteitä ja näkökulmia jo verkkokurssin suunnitteluvaiheessa. Kehittämisosassa kuvattiin verkkokurssin rakentaminen ja koekäyttäjien kuuleminen. Verkkokurssin pilotointiin, eli koekäyttöön osallistuvia opiskelijoita on kuultu teemahaastatteluiden keinoin, jotta verkkokurssia voitiin kehittää edelleen toimivammaksi kokonaisuudeksi.
Lopputuloksena oli toimiva verkkokurssi, jota voitiin jo uudelleen kehittää lokakuussa 2023 pilotoinnin jälkeen saatujen palautteiden perusteella. Verkkokurssi tulee olemaan käytössä Ylä-Savon ammattiopistossa myös jatkossa.
Asiasanat: Hius- ja kauneudenhoitoala, ammatillinen koulutus, modernit oppimisympäristöt, verkko-oppimisympäristöt, oppimisteoriat ja kädentaitojen oppiminen.