Henkilökohtaisen kasvun mahdollisuudet ja sen johtaminen Iittala-myymälöissä.
Hämäläinen, Essi (2023)
Hämäläinen, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130819
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Iittala-myymälöiden henkilökohtaisen kasvun mahdollisuuksia ja sen johtamista tuottaen kehitysidean aihealueen parantamiseen. Toimeksiantajana toimi Fiskars Group ja tarkempana tutkimuskohteena olivat yrityksen Iittala-myymälät. Henkilökohtainen kasvu nähdään työssä yhtenä tärkeänä motivaatio- ja sitoutumistekijänä ja sen merkitystä arvioitiin Iittala-myymälöiden henkilöstön perusteella.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä mahdollisimman kattavan tutkimuksen tekemiseksi ja kehitysideoiden relevanttiuden varmistamiseksi. Kehittämistyössä pyrittiin löytämään tutkimuksen avulla hankittuun tietoon ja ymmärrykseen perustuva toimintamalli. Toimintamallin tavoitteena oli tukea henkilökohtaisen kasvun mahdollisuuksien ja johtamisen parantamista tavoitellen yritykselle varmuutta liiketoiminnalle laajemman osaamisen, paremman sitoutumisen ja motivaation kautta. Kehityskohteiden tavoiteltiin kasvattavan myös työnantajan houkuttelevuutta. Kehitysideoita pilotoitiin pienemmässä mittakaavassa todellisten hyötyjen mittaamiseksi sekä mahdolliset haasteet pyrittiin määrittämään mahdollisimman hyvin ja ratkaisukeskeisesti ennen kehitysideoiden jalkauttamista.
Tutkimuksen perusteella pystyttiin määrittelemään tavoitteet, joiden perusteella kehitysideaa lähdettiin muodostamaan. Tutkimuksen perusteella keskustelu ja kuunteleminen henkilökohtaisen kasvun osalta oli vähäistä ja epäsäännöllistä, eikä sen perusteella asetettu konkreettisia, seurattavia ja hyödyllisiä kehitystavoitteita. Tuloksena päädyttiin työstämään kahta selkeämpää kokonaisuutta eli henkilökohtaisen kasvun johtamisen mallia sekä Fiskars Group Retail Leadership Program -ohjelmaa. Muut tunnistetut ja mahdolliset kehitysalueet on tuotu perustellusti esiin. Kehitysideat rakennettiin vahvasti tarpeen mukaan ja lopputulema mahdollistaa hyvin opinnäytetyön toimeksiannossa tavoiteltuja seikkoja.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä mahdollisimman kattavan tutkimuksen tekemiseksi ja kehitysideoiden relevanttiuden varmistamiseksi. Kehittämistyössä pyrittiin löytämään tutkimuksen avulla hankittuun tietoon ja ymmärrykseen perustuva toimintamalli. Toimintamallin tavoitteena oli tukea henkilökohtaisen kasvun mahdollisuuksien ja johtamisen parantamista tavoitellen yritykselle varmuutta liiketoiminnalle laajemman osaamisen, paremman sitoutumisen ja motivaation kautta. Kehityskohteiden tavoiteltiin kasvattavan myös työnantajan houkuttelevuutta. Kehitysideoita pilotoitiin pienemmässä mittakaavassa todellisten hyötyjen mittaamiseksi sekä mahdolliset haasteet pyrittiin määrittämään mahdollisimman hyvin ja ratkaisukeskeisesti ennen kehitysideoiden jalkauttamista.
Tutkimuksen perusteella pystyttiin määrittelemään tavoitteet, joiden perusteella kehitysideaa lähdettiin muodostamaan. Tutkimuksen perusteella keskustelu ja kuunteleminen henkilökohtaisen kasvun osalta oli vähäistä ja epäsäännöllistä, eikä sen perusteella asetettu konkreettisia, seurattavia ja hyödyllisiä kehitystavoitteita. Tuloksena päädyttiin työstämään kahta selkeämpää kokonaisuutta eli henkilökohtaisen kasvun johtamisen mallia sekä Fiskars Group Retail Leadership Program -ohjelmaa. Muut tunnistetut ja mahdolliset kehitysalueet on tuotu perustellusti esiin. Kehitysideat rakennettiin vahvasti tarpeen mukaan ja lopputulema mahdollistaa hyvin opinnäytetyön toimeksiannossa tavoiteltuja seikkoja.