Työyhteisön hyveet : huoneentaulu lastensuojelun sijaishuoltoyksikköön
Elomaa, Tiina (2023)
Elomaa, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastensuojelun sijaishuoltoyksikön henkilökunnan toimintaa ohjaavat arvot ja luoda niistä yhdessä työyhteisön kanssa toimintaa ohjaavia, eettisesti kestäviä periaatteita, eli hyveitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työyhteisön hyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä osana organisaation elinvoimaisuusprosessia, jonka taustalla oli itse- ja yhteisöohjautuvuuden teoria. Prosessi oli jaettu viiteen eri vaiheeseen ja tämä opinnäytetyö tehtiin sen ensimmäisestä vaiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotokseen painottuvana, toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvointia yleisesti, työhyvinvointia lastensuojelussa sekä arvoja ja hyveitä.
Toiminnallisena menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin anonyymiä kyselylomaketta ja oppimiskahvilamenetelmää. Kyselylomakkeessa käytettiin avoimia kysymyksiä, jotka olivat annettu opinnäytetyön tekijän työnantajan toimesta. Aineisto käsiteltiin ryhmittelyperiaatteella käsitteitä yhdistelemällä. Ryhmittelyllä saatiin vastaus siihen, mitkä olivat työyhteisön toimintaa ohjaavat tärkeimmät arvot. Oppimiskahvila toteutettiin työpaikkakokouksen yhteydessä. Oppimiskahvilassa työyhteisön valitsemista arvoista luotiin keskustelun avulla eettisesti kestäviä periaatteita, eli hyveitä. Niiden pohjalta tuloksena syntyi hyveiden huoneentaulu yksikön työyhteisön käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä osana organisaation elinvoimaisuusprosessia, jonka taustalla oli itse- ja yhteisöohjautuvuuden teoria. Prosessi oli jaettu viiteen eri vaiheeseen ja tämä opinnäytetyö tehtiin sen ensimmäisestä vaiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotokseen painottuvana, toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvointia yleisesti, työhyvinvointia lastensuojelussa sekä arvoja ja hyveitä.
Toiminnallisena menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin anonyymiä kyselylomaketta ja oppimiskahvilamenetelmää. Kyselylomakkeessa käytettiin avoimia kysymyksiä, jotka olivat annettu opinnäytetyön tekijän työnantajan toimesta. Aineisto käsiteltiin ryhmittelyperiaatteella käsitteitä yhdistelemällä. Ryhmittelyllä saatiin vastaus siihen, mitkä olivat työyhteisön toimintaa ohjaavat tärkeimmät arvot. Oppimiskahvila toteutettiin työpaikkakokouksen yhteydessä. Oppimiskahvilassa työyhteisön valitsemista arvoista luotiin keskustelun avulla eettisesti kestäviä periaatteita, eli hyveitä. Niiden pohjalta tuloksena syntyi hyveiden huoneentaulu yksikön työyhteisön käyttöön.