Nesteytetty maakaasu laivapolttoaineena vuonna 2016
Myllymäki, Tommi (2014)
Myllymäki, Tommi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101814815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101814815
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan niitä vaihtoehtoja, joita suomalaisella laivanvarustajalla on käytettävissään, kun uudet rikkipäästörajoitukset astuvat voimaan vuonna 2015. Työ painottuu nestemäisen maakaasun käyttöönottoon.
Nestemäisen maakaasun käyttö laivapolttoaineena on uutta Suomessa. Tulevaisuudessa sen käyttö saattaa laajeta ympäristömääräysten tiukentuessa, koska se on rikitön, vähäpäästöinen ja halpa polttoaine.
Työssä tutkitaan nestemäisen maakaasun kulkua tuottajalta suomalaiselle käyttäjälle, markkinoille muodostumassa olevaa kilpailua, polttoaineen hinnoittelua ja hinnan muodostumista sekä alukselta että miehistöltä vaadittavia teknisiä ominaisuuksia ja taitoja. Tarkoituksena on muodostaa yleiskuva siitä, minkälaista nestemäisen maakaasun käyttö polttoaineena kokonaisuudessa on.
Nestemäisen maakaasun jakelu vaatii kattavan infrastruktuurin. Sellaista Suomessa ei vielä ole. Useita projekteja on silti työn alla Suomessa ja Euroopassa. Rakenteilla oleva eurooppalainen jakeluverkosto luo suomalaiselle alukselle hyvät mahdollisuudet saada matkoillaan nestemäistä maakaasua polttoaineeksi.
Nestemäisen maakaasun käyttö laivapolttoaineena on uutta Suomessa. Tulevaisuudessa sen käyttö saattaa laajeta ympäristömääräysten tiukentuessa, koska se on rikitön, vähäpäästöinen ja halpa polttoaine.
Työssä tutkitaan nestemäisen maakaasun kulkua tuottajalta suomalaiselle käyttäjälle, markkinoille muodostumassa olevaa kilpailua, polttoaineen hinnoittelua ja hinnan muodostumista sekä alukselta että miehistöltä vaadittavia teknisiä ominaisuuksia ja taitoja. Tarkoituksena on muodostaa yleiskuva siitä, minkälaista nestemäisen maakaasun käyttö polttoaineena kokonaisuudessa on.
Nestemäisen maakaasun jakelu vaatii kattavan infrastruktuurin. Sellaista Suomessa ei vielä ole. Useita projekteja on silti työn alla Suomessa ja Euroopassa. Rakenteilla oleva eurooppalainen jakeluverkosto luo suomalaiselle alukselle hyvät mahdollisuudet saada matkoillaan nestemäistä maakaasua polttoaineeksi.