Talouskasvatus lapsiperheissä
Asikainen, Eeva (2023)
Asikainen, Eeva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331248
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia lasten talouskasvatusta Suomessa ja suomalaisissa lapsiperheissä. Tavoitteena oli selvittää, miten talouskasvatus toteutuu lapsiperheissä, mistä vanhemmat ovat saaneet tietonsa lasten talouskasvatuksesta ja onko vanhemmille suunnatulle lasten talouskasvatusta koskevalle tiedolle tarvetta. Talouskasvatuksen tavoitteena on opettaa lapsille ja nuorille taloudenhallintaa ja vastuullista rahankäyttöä, joilla pyritään luomaan vahvaa talousosaamista ja taloudellista hyvinvointia läpi elämän. Viranomaiset ovat ryhtyneet toimiin väestön talousosaamisen edistämiseksi, mutta lapset ja nuoret vaikuttavat jääneen toimien ulkopuolelle.
Päävastuu lasten talouskasvatuksesta on vanhemmilla ja useiden tutkimusten mukaan vanhemmat ovatkin lapsen talousosaamisen kehittymisen kannalta merkittävin ja vaikuttavin lähde. Lapsi oppii vanhempien rahaan ja talouteen liittyviä arvoja, asenteita, tietoa ja käyttäytymistä vanhemman opettamisen, roolimallin ja esimerkin kautta. Myös koulujen ja oppilaitosten tarjoamalla talousopetuksella on tärkeä rooli lasten ja nuorten talousosaamisen edistämisessä sekä talousosaamisen lähtökohtien tasa-arvoistamisessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä alle kuusivuotiaan lapsen vanhempaa. Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmat harjoittavat lastensa kanssa taloustaitoja samoin menetelmin kuin heitä on lapsuuden kodissa opetettu omien vanhempiensa toimesta. Vanhempien talouskasvatusta koskeva tietämys on pääsääntöisesti maalaisjärkeä, johon yhdistyy vanhemman omat kokemukset ja talousosaaminen. Tarjoamalla vanhemmille enemmän lasten talouskasvatusta koskevaa tietoa vanhempien harjoittama talouskasvatus perheissä ei olisi pelkästään heidän maalaisjärkensä ja talousosaamisensa varassa. Talouskasvatuksen laajempi tiedostaminen voisi lisätä ja yhdenmukaistaa talouskasvatusta lapsiperheissä.
Päävastuu lasten talouskasvatuksesta on vanhemmilla ja useiden tutkimusten mukaan vanhemmat ovatkin lapsen talousosaamisen kehittymisen kannalta merkittävin ja vaikuttavin lähde. Lapsi oppii vanhempien rahaan ja talouteen liittyviä arvoja, asenteita, tietoa ja käyttäytymistä vanhemman opettamisen, roolimallin ja esimerkin kautta. Myös koulujen ja oppilaitosten tarjoamalla talousopetuksella on tärkeä rooli lasten ja nuorten talousosaamisen edistämisessä sekä talousosaamisen lähtökohtien tasa-arvoistamisessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä alle kuusivuotiaan lapsen vanhempaa. Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmat harjoittavat lastensa kanssa taloustaitoja samoin menetelmin kuin heitä on lapsuuden kodissa opetettu omien vanhempiensa toimesta. Vanhempien talouskasvatusta koskeva tietämys on pääsääntöisesti maalaisjärkeä, johon yhdistyy vanhemman omat kokemukset ja talousosaaminen. Tarjoamalla vanhemmille enemmän lasten talouskasvatusta koskevaa tietoa vanhempien harjoittama talouskasvatus perheissä ei olisi pelkästään heidän maalaisjärkensä ja talousosaamisensa varassa. Talouskasvatuksen laajempi tiedostaminen voisi lisätä ja yhdenmukaistaa talouskasvatusta lapsiperheissä.