Kokemuksia varhaiskasvatuksen digipedagogiikasta - Vopeka- ja Jopeka-kyselyiden pilotointi Lohjan varhaiskasvatuksessa
Ekström, Elina; Heinonen, Kati; Westerlund, Marianne (2023)
Ekström, Elina
Heinonen, Kati
Westerlund, Marianne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231102
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Vopeka- ja Jopeka-kyselyiden pilotointiprosessia sekä pilottiyksiköiden henkilöstön kokemuksia Vopeka-kyselyn perusteella digiosaamisesta ja digipedagogiikasta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota työelämäkumppanille tietoa varhaiskasvatuksen digipedagogiikasta tietoperustan tukemana sekä tulkita kyselyiden tuloksia ja pilotointiprosessin toimivuutta. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Lohjan kaupungin varhaiskasvatus. Sen tarkoituksena on hyödyntää verkkopohjaisia arviointityökaluja, eli Vopeka- ja Jopeka-kyselyitä, kehittämään laadukasta varhaiskasvatusta ja esiopetusta sekä tukea lasten yhdenvertaista oppimista.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja ePerusteissa määriteltyihin varhaiskasvatuksen digitaalisen osaamisen kuvauksiin sekä viimeaikaisiin tutkimuksiin. Uudet lukutaidot - kehittämisohjelman osaamisen kuvaukset luovat näkökulmaa viestintä- ja tietoteknologiseen osaamiseen, ohjelmointiosaamiseen sekä medialukutaitoon.
Opinnäytetyö toteutettiin lähtökohtaisesti määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoituja kyselyitä. Tutkimuksen kokonaisotanta koostui Lohjan varhaiskasvatuksen kahden yksikön työntekijöistä. Kyseessä oli pilottikokeilu, jonka tarkoituksena oli selvittää käytettävien kyselyiden toimivuus ja prosessin kehittämiskohteet ennen sen varsinaista käyttöönottoa laajemmin Lohjan varhaiskasvatuksen yksiköissä.
Aineiston analyysi toteutettiin työelämäkumppanin toimittamista Vopeka-kyselyn tuloksista sekä opinnäytetyöntekijöiden suunnitteleman palautekyselyn tuloksista. Analyysiä tehtiin tulkitsemalla ja kuvaamalla saatua aineistoa sekä sanallisesti että numeroin. Vopeka-kyselyn aineistoa analysoimalla tarkastelimme varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia digiosaamisesta ja digipedagogiikasta.
Pilotointiprosessista pystyttiin havaitsemaan kehityskohteita kirjautumiseen ja henkilöstön motivoimiseen liittyen. Varhaiskasvatuksen henkilökunta koki digitaalisuuden pääosin positiiviseksi. Yhdenmukaista digipedagogista toimintakulttuuria ei ole kuitenkaan täysin tunnistettu. Tutkimuksen perusteella ajattelemme, että digitaalisuuden merkityksen ja digitaalisen osaamisen tulisi jatkossa saada suurempi jalansija tutkimusaiheena myös varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja ePerusteissa määriteltyihin varhaiskasvatuksen digitaalisen osaamisen kuvauksiin sekä viimeaikaisiin tutkimuksiin. Uudet lukutaidot - kehittämisohjelman osaamisen kuvaukset luovat näkökulmaa viestintä- ja tietoteknologiseen osaamiseen, ohjelmointiosaamiseen sekä medialukutaitoon.
Opinnäytetyö toteutettiin lähtökohtaisesti määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoituja kyselyitä. Tutkimuksen kokonaisotanta koostui Lohjan varhaiskasvatuksen kahden yksikön työntekijöistä. Kyseessä oli pilottikokeilu, jonka tarkoituksena oli selvittää käytettävien kyselyiden toimivuus ja prosessin kehittämiskohteet ennen sen varsinaista käyttöönottoa laajemmin Lohjan varhaiskasvatuksen yksiköissä.
Aineiston analyysi toteutettiin työelämäkumppanin toimittamista Vopeka-kyselyn tuloksista sekä opinnäytetyöntekijöiden suunnitteleman palautekyselyn tuloksista. Analyysiä tehtiin tulkitsemalla ja kuvaamalla saatua aineistoa sekä sanallisesti että numeroin. Vopeka-kyselyn aineistoa analysoimalla tarkastelimme varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia digiosaamisesta ja digipedagogiikasta.
Pilotointiprosessista pystyttiin havaitsemaan kehityskohteita kirjautumiseen ja henkilöstön motivoimiseen liittyen. Varhaiskasvatuksen henkilökunta koki digitaalisuuden pääosin positiiviseksi. Yhdenmukaista digipedagogista toimintakulttuuria ei ole kuitenkaan täysin tunnistettu. Tutkimuksen perusteella ajattelemme, että digitaalisuuden merkityksen ja digitaalisen osaamisen tulisi jatkossa saada suurempi jalansija tutkimusaiheena myös varhaiskasvatuksessa.