Rajatusti ruutua!: sosiaalisen median kampanja lasten ruutuajasta
Tahvanainen, Heidi; Tikka, Noora (2023)
Tahvanainen, Heidi
Tikka, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331308
Tiivistelmä
Medialla on tärkeä rooli nykypäivän tiedonhaussa, yhteydenpidossa, oppimisessa ja viihtymisessä. Medialla ja erilaisilla digilaitteilla on suuri merkitys myös lasten elämään. Oppiakseen tunteiden ja käyttäytymisen säätelyä sekä sosiaalisia taitoja lapset tarvitsevat kokemuksia erilaisissa sosiaalisissa ympäristöissä yhdessä aikuisten ja vertaistensa kanssa. Tämän vuoksi lapsi tarvitsee arjessa riittävästi aikaa myös ilman digilaitteilla vietettyä ruutuaikaa. Tutkimustulosten mukaan lapset pysyivät ruutuaikaa koskevien suositusten rajoissa paremmin ennen korona-aikaa kuin sen aikana tai jälkeen.
Tämän kehittämistyön toimeksiantaja on Mannerheimin Lastensuojeluliiton Reijolan paikallisyhdistys. Kehittämistyömme tavoitteena oli aktivoida lasten vanhempia pohtimaan oman perheen mediankäyttötapoja ja ohjata heitä tekemään suositusten mukaisia valintoja lastensa mediakasvattajina. Kehittämistyön tehtävänä oli tuottaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistyksen Instagram-kanavalle vaikuttavaa terveysviestintää lasten ruutuajasta.
Työmme jatkokehittämismahdollisuutena voisi olla esimerkiksi toinen sosiaalisen median kampanja, jonka aiheena olisi lasten mediakasvatuksen muiden teemojen, kuten lapsille soveltuvien mediasisältöjen ja suositusikärajojen käsittely. Samalla tavoin sosiaalisen median kampanja voitaisiin jatkokehittää myös käsittelemään jotakin kokonaan eri aihetta, kuten lasten liikunta- tai ravitsemussuosituksia.
Tämän kehittämistyön toimeksiantaja on Mannerheimin Lastensuojeluliiton Reijolan paikallisyhdistys. Kehittämistyömme tavoitteena oli aktivoida lasten vanhempia pohtimaan oman perheen mediankäyttötapoja ja ohjata heitä tekemään suositusten mukaisia valintoja lastensa mediakasvattajina. Kehittämistyön tehtävänä oli tuottaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistyksen Instagram-kanavalle vaikuttavaa terveysviestintää lasten ruutuajasta.
Työmme jatkokehittämismahdollisuutena voisi olla esimerkiksi toinen sosiaalisen median kampanja, jonka aiheena olisi lasten mediakasvatuksen muiden teemojen, kuten lapsille soveltuvien mediasisältöjen ja suositusikärajojen käsittely. Samalla tavoin sosiaalisen median kampanja voitaisiin jatkokehittää myös käsittelemään jotakin kokonaan eri aihetta, kuten lasten liikunta- tai ravitsemussuosituksia.
