SaaS-yrityksen tuotteistamisen ja hinnoittelun kehittäminen
Taiminen, Tiina (2023)
Taiminen, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331268
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen kohdeorganisaatio on suomalainen mielen hyvinvointitoimialan SaaS-yritys, jonka haasteena on ollut tuotteistaminen ja hinnoittelu. Kehittämishankkeessa tutkittiin SaaS-yrityksen tuotteistamisen ja hinnoittelun kehittämistä. Lisäksi selvitettiin tuotevalikoiman laajentamisen mahdollisuuksia ja SaaS-liiketoimintamallin hyötyjä yrityksen liiketoiminnan kasvun tukena.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin laadullista tutkimusta ja toimintatutkimusta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden muodossa, haastateltavina oli 10 yrityksen työntekijää johtamisen, tuotteistamisen sekä myynnin ja markkinoinnin yksiköistä. Haastatteluaineistoa kertyi yhteensä 8 h 46 min. Aineisto teemoiteltiin yhteensä 351 Excel-riviin, pääteemoja olivat tuotteistaminen, SaaS-liiketoimintamalli ja hinnoittelu.
Tutkimustulosten perusteella tuotettiin Yritys X:lle kehittämisraportti, jossa on ehdotukset tuotteistamisen ja hinnoittelun kehittämiseksi yksittäisine toimenpide-ehdotuksineen. Jatkotutkimus voisi käsitellä asiakkuuksienhoitomallin tai SaaS-myyntimallin kehittämistä samalle yritykselle.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin laadullista tutkimusta ja toimintatutkimusta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden muodossa, haastateltavina oli 10 yrityksen työntekijää johtamisen, tuotteistamisen sekä myynnin ja markkinoinnin yksiköistä. Haastatteluaineistoa kertyi yhteensä 8 h 46 min. Aineisto teemoiteltiin yhteensä 351 Excel-riviin, pääteemoja olivat tuotteistaminen, SaaS-liiketoimintamalli ja hinnoittelu.
Tutkimustulosten perusteella tuotettiin Yritys X:lle kehittämisraportti, jossa on ehdotukset tuotteistamisen ja hinnoittelun kehittämiseksi yksittäisine toimenpide-ehdotuksineen. Jatkotutkimus voisi käsitellä asiakkuuksienhoitomallin tai SaaS-myyntimallin kehittämistä samalle yritykselle.