Simulaatioharjoitus: Infektiotaudin aiheuttama hengitysvajaus lapsipotilaalla ja hypoglykeeminen lapsipotilas
Hoikkala, Anne; Määttänen, Jonna; Ahmadi, Lida (2023)
Hoikkala, Anne
Määttänen, Jonna
Ahmadi, Lida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431444
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Laurea ammattikorkeakoululle lasten sairaanhoitotyön työpajaopetukseen sopivat simulaatioharjoitukset, jotka oli mahdollista toteuttaa simulaationukella. Oppilaitoksen simulaatiosairaalassa on käytössä potilassimulaattorinukke, mikä vastaa kooltaan noin 5-vuotiasta lasta. Tästä syystä myös simulaatioharjoitusten potilastapauksissa potilas on 5–6 –vuotias lapsi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kaksi sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattua simulaatioharjoitusta infektiotaudin aiheuttamasta hengitysvajauksesta lapsipotilaalla sekä hypoglykeemisen lapsipotilaan hoidosta. Näiden avulla oli tavoitteena kehittää opiskelijoiden osaamista edellä mainituista aihealueista. Opinnäytetyö on kehittämistyö, johon sisältyy toiminnallinen osuus sekä katsaus kirjallisuuteen. Tavoitteena oli myös tutustua simulaatioharjoituksessa esimerkkeinä oleviin sairauksiin ja niiden hoitoon, sekä perehtyä simulaatioon opetusmenetelmänä ja helpottaa tulevien sairaanhoitajaopiskelijoiden käytännön sairaanhoitotyön oppimista.
Kehittämistyömme tietoperustana käytettiin tieteellisiä julkaisuja ja kirjallisuutta koskien simulaatio-oppimista. Simulaatioharjoituksissa käytettäviin potilastapauksiin haettiin tietoperustaa hoitotyön kirjallisuudesta. Kehittämistyömme tuotoksena suunnittelimme kaksi erilaista harjoitusta. Harjoitusten käsikirjoitus, sekä nukkeen ohjelmoitavat elintoiminnot suunniteltiin tarkasti kuvaamaan potilaan hoitoon hakeutumisen syitä. Harjoituksissa opiskelijat saivat ennakkotiedot potilaasta, joiden perusteella heidän tuli osata tutkia potilasta sekä päättää potilaan jatkohoidosta.
Simulaatioharjoituksia testattiin oppilaitoksen simulaatiosairaalassa Laurea ammattikorkeakoulun opiskelijoiden toimesta. Opiskelijoille annettiin potilaiden esitiedot sekä kerrottiin harjoitusten tavoitteet. Harjoitusten päätteeksi käytiin jälkipuinti keskustelu. Lopuksi opiskelijat antoivat suullista palautetta harjoituksesta sekä täyttivät vapaaehtoisen, anonyymin palautekyselyn. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta simulaatioharjoitukset onnistuneiksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kaksi sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattua simulaatioharjoitusta infektiotaudin aiheuttamasta hengitysvajauksesta lapsipotilaalla sekä hypoglykeemisen lapsipotilaan hoidosta. Näiden avulla oli tavoitteena kehittää opiskelijoiden osaamista edellä mainituista aihealueista. Opinnäytetyö on kehittämistyö, johon sisältyy toiminnallinen osuus sekä katsaus kirjallisuuteen. Tavoitteena oli myös tutustua simulaatioharjoituksessa esimerkkeinä oleviin sairauksiin ja niiden hoitoon, sekä perehtyä simulaatioon opetusmenetelmänä ja helpottaa tulevien sairaanhoitajaopiskelijoiden käytännön sairaanhoitotyön oppimista.
Kehittämistyömme tietoperustana käytettiin tieteellisiä julkaisuja ja kirjallisuutta koskien simulaatio-oppimista. Simulaatioharjoituksissa käytettäviin potilastapauksiin haettiin tietoperustaa hoitotyön kirjallisuudesta. Kehittämistyömme tuotoksena suunnittelimme kaksi erilaista harjoitusta. Harjoitusten käsikirjoitus, sekä nukkeen ohjelmoitavat elintoiminnot suunniteltiin tarkasti kuvaamaan potilaan hoitoon hakeutumisen syitä. Harjoituksissa opiskelijat saivat ennakkotiedot potilaasta, joiden perusteella heidän tuli osata tutkia potilasta sekä päättää potilaan jatkohoidosta.
Simulaatioharjoituksia testattiin oppilaitoksen simulaatiosairaalassa Laurea ammattikorkeakoulun opiskelijoiden toimesta. Opiskelijoille annettiin potilaiden esitiedot sekä kerrottiin harjoitusten tavoitteet. Harjoitusten päätteeksi käytiin jälkipuinti keskustelu. Lopuksi opiskelijat antoivat suullista palautetta harjoituksesta sekä täyttivät vapaaehtoisen, anonyymin palautekyselyn. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta simulaatioharjoitukset onnistuneiksi.