Vanhempien mielenterveyshäiriöiden tunnistaminen: posteri alakouluokäisille lapsille
Leppäkangas, Milla; Vesterinen, Milja (2023)
Leppäkangas, Milla
Vesterinen, Milja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431450
Tiivistelmä
Mielenterveyden häiriötä käytetään yleisnimityksenä erilaisille psykiatrisille häiriöille. Mielenterveyden häiriöihin liittyy merkittäviä psyykkisiä oireita, joihin puolestaan liittyy kärsimystä ja haittaa. Mielenterveyden häiriöt voidaan luokitella oireiden sekä vaikeusasteiden mukana. Vakavimmat mielenterveydenhäiriöt aiheuttavat subjektiivista kärsimystä sekä toimintakyvyn ja elämänlaadun heikkenemistä. Mielenterveyshäiriöiden oireet voivat vaihdella ja olla vaikeasti tunnistettavissa. Hetkellinen henkinen pahoinvointi ja stressi voivat toimia laukaisevana tekijänä, mutta mielenterveydenhäiriön puhkeamisen kannalta merkittävät muut tekijät ovat olleet olemassa jo aiemmin.
Tämän toiminnallisen kehittämistyön tavoitteena oli auttaa alakouluikäisiä lapsia tunnistamaan vanhemman mielenterveyshäiriön oireita sekä antaa lapselle tietoa siitä, mistä he itse voisivat saada tarvittaessa tukea. Tavoitteena on lisätä lasten tietoutta. Toiminnallinen kehittämistyö on toteutettu kaksiosaisena posterina. Menetelmänä toiminnallisessa kehittämistyössä on käytetty laadullisen tutkimuksen periaatteita. Posteri on selkeä ja kohderyhmän kannalta hyvä tapa toteuttaa toiminnallinen kehittämistyö.
Tämän toiminnallisen kehittämistyön tavoitteena oli auttaa alakouluikäisiä lapsia tunnistamaan vanhemman mielenterveyshäiriön oireita sekä antaa lapselle tietoa siitä, mistä he itse voisivat saada tarvittaessa tukea. Tavoitteena on lisätä lasten tietoutta. Toiminnallinen kehittämistyö on toteutettu kaksiosaisena posterina. Menetelmänä toiminnallisessa kehittämistyössä on käytetty laadullisen tutkimuksen periaatteita. Posteri on selkeä ja kohderyhmän kannalta hyvä tapa toteuttaa toiminnallinen kehittämistyö.