Vihreän logistiikan tuomat muutokset huolintaliikkeiden näkökulmasta
Ihalainen, Jesse (2023)
Ihalainen, Jesse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112731927
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, että kuinka vihreä logistiikka näkyy nykypäivänä huolintaliikkeissä ja kuinka siihen on reagoitu. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä ympäristön hyväksi on asetettu tavoitteita Euroopan Unionin toimesta, joka luo paineita myös huolinta-alalle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta. En simmäisessä luvussa käsitellään logistiikkaa ja huolintaa yleisesti. Toisessa pääluvussa pureudutaan vihreään logistiikkaan. Kolmannessa luvussa käydään läpi Euroopan ja Suomen asettamia ympäristötavoitteita. Empiirinen tutkimus to teutettiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen haastattelujen avulla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että vihreä logistiikka on kasvava ilmiö huolinta alalla ja se näkyy kohdeyrityksissä jokapäiväisessä tekemisessä. Vihreän logistiikan palvelut kiinnostavat asiakkaita yhä enemmän ja kohdeyrityksissä on tehty hank intoja sen mukaan. Kohdeyritykset haluavat olla kestävän kehityksen muutoksessa mukana ja vihreitä arvoja pidetään tärkeinä. Yrityksissä kuitenkin koettiin, että hinta on edelleen määrittävin valintakriteeri.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta. En simmäisessä luvussa käsitellään logistiikkaa ja huolintaa yleisesti. Toisessa pääluvussa pureudutaan vihreään logistiikkaan. Kolmannessa luvussa käydään läpi Euroopan ja Suomen asettamia ympäristötavoitteita. Empiirinen tutkimus to teutettiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen haastattelujen avulla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että vihreä logistiikka on kasvava ilmiö huolinta alalla ja se näkyy kohdeyrityksissä jokapäiväisessä tekemisessä. Vihreän logistiikan palvelut kiinnostavat asiakkaita yhä enemmän ja kohdeyrityksissä on tehty hank intoja sen mukaan. Kohdeyritykset haluavat olla kestävän kehityksen muutoksessa mukana ja vihreitä arvoja pidetään tärkeinä. Yrityksissä kuitenkin koettiin, että hinta on edelleen määrittävin valintakriteeri.