Market analysis of a sound simulation start-up company
Salo, Laura (2014)
Salo, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014835
Tiivistelmä
Markkina-analyysi äänisimulaatio start-up yritykselle
Tietokonepeliteollisuudesta on tullut viime vuosina tärkeä osa Suomen vientiteollisuutta. Ala kehittyy nopeasti pelaajien kasvavien odotusten tahdissa. Kehitys ja innovaatiot ovat perinteisesti kohdistuneet grafiikkaan, jolloin peliäänien mahdollisuudet eivät ole saaneet tarpeeksi huomiota ja päässeet kehittymään parhaaseen mittaansa. Pelialan luonteeseen kuuluu kehittää tuotteita loppukäyttäjien mieleisiksi. Pelaajat kokevat usein häiritsevänä että tietokonepelien äänet eivät ole todenmukaisia. Tämän vuoksi on oletettavaa että markkinoilla olisi tarvetta laitteelle tai ohjelmistolle joka parantaa äänenlaatua tietokonepeleissä. Yritys joka parantaa äänenlaatua matemaattisen simuloinnin avulla voisi viedä pelaamisen kokemuksen täysin uudelle tasolle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää olisiko markkinoilla kysyntää paremmalle äänenlaadulle ja voisiko sitä tuottava start-up yritys menestyä.
Asiasanat: tietokonepelit, markkinointi, start-up, business-to-business, äänisimulaatio
Tietokonepeliteollisuudesta on tullut viime vuosina tärkeä osa Suomen vientiteollisuutta. Ala kehittyy nopeasti pelaajien kasvavien odotusten tahdissa. Kehitys ja innovaatiot ovat perinteisesti kohdistuneet grafiikkaan, jolloin peliäänien mahdollisuudet eivät ole saaneet tarpeeksi huomiota ja päässeet kehittymään parhaaseen mittaansa. Pelialan luonteeseen kuuluu kehittää tuotteita loppukäyttäjien mieleisiksi. Pelaajat kokevat usein häiritsevänä että tietokonepelien äänet eivät ole todenmukaisia. Tämän vuoksi on oletettavaa että markkinoilla olisi tarvetta laitteelle tai ohjelmistolle joka parantaa äänenlaatua tietokonepeleissä. Yritys joka parantaa äänenlaatua matemaattisen simuloinnin avulla voisi viedä pelaamisen kokemuksen täysin uudelle tasolle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää olisiko markkinoilla kysyntää paremmalle äänenlaadulle ja voisiko sitä tuottava start-up yritys menestyä.
Asiasanat: tietokonepelit, markkinointi, start-up, business-to-business, äänisimulaatio