Miten vaikuttajamarkkinointia käytetään pyramidihuijausten levittämisessä?
Anttila, Sara (2023)
Anttila, Sara
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä pyramidihuijausten leviämisessä. Halusin saada selville, onko sosiaalisen median ja sosiaalista mediaa paljon käyttävien henkilöiden vaikutus näkyvissä myös tällaisessa rikollisessa toiminnassa. Huijauksia tapahtuu yhä enenevissä määrin etenkin digitalisaation aikakaudella, joten uskoin internetillä olevan vaikutusta myös pyramidihuijausten leviämiseen.
Opinnäytetyössä keskeisiä käsitteitä olivat sosiaalinen media, pyramidihuijaukset ja vaikuttajamarkkinointi. Tutkimusmenetelmänä hyödynsin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Käyttämäni aineistot olivat suurimmilta osin verkkoaineistoja, jotka käsittelivät suurilta osin pyramidihuijauksia.
Opinnäytetyötä tehdessäni huomasin, että sosiaalisella medialla on kuin onkin vaikutusta pyramidihuijauksien leviämiseen. Sosiaalinen media on otollinen alusta etenkin uusille huijausmuodoille, kuten kryptovaluuttoihin liittyville pyramidihuijauksille. Myös sosiaalisen median vaikuttajat mainostavat esimerkiksi kryptohuijauksia omilla sosiaalisen median käyttöalustoillaan tekemättä taustatutkimusta markkinoimiensa virtuaalivaluuttojen alkuperästä. Toisinaan he toimivat myös huijausten alullepanijoina. The aim of the thesis was to investigate the importance of influencer marketing in the spread of pyramid schemes. I wanted to find out if the influence of social media, especially of the people who use social media a lot, is also visible in this kind of criminal activity. More and more scams are occurring today than in the earlier times, especially in the era of digitalisation, so I believed that the internet also has had effect on the spread of pyramid schemes.
Keywords in the thesis were social media, pyramid schemes and influencer marketing. As a research method, I used the qualitative research method. The research is mostly based on online materials about pyramid schemes.
While doing my thesis, I noticed that social media has had an effect on the spread of pyramid schemes. Social media is a well-suited platform especially for new forms of scams, such as pyramid schemes related to cryptocurrencies. For example, social media influencers also advertise crypto scams on their own social media platforms without doing background research on the subject. Sometimes they also act as the instigators of the said schemes.
Opinnäytetyössä keskeisiä käsitteitä olivat sosiaalinen media, pyramidihuijaukset ja vaikuttajamarkkinointi. Tutkimusmenetelmänä hyödynsin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Käyttämäni aineistot olivat suurimmilta osin verkkoaineistoja, jotka käsittelivät suurilta osin pyramidihuijauksia.
Opinnäytetyötä tehdessäni huomasin, että sosiaalisella medialla on kuin onkin vaikutusta pyramidihuijauksien leviämiseen. Sosiaalinen media on otollinen alusta etenkin uusille huijausmuodoille, kuten kryptovaluuttoihin liittyville pyramidihuijauksille. Myös sosiaalisen median vaikuttajat mainostavat esimerkiksi kryptohuijauksia omilla sosiaalisen median käyttöalustoillaan tekemättä taustatutkimusta markkinoimiensa virtuaalivaluuttojen alkuperästä. Toisinaan he toimivat myös huijausten alullepanijoina.
Keywords in the thesis were social media, pyramid schemes and influencer marketing. As a research method, I used the qualitative research method. The research is mostly based on online materials about pyramid schemes.
While doing my thesis, I noticed that social media has had an effect on the spread of pyramid schemes. Social media is a well-suited platform especially for new forms of scams, such as pyramid schemes related to cryptocurrencies. For example, social media influencers also advertise crypto scams on their own social media platforms without doing background research on the subject. Sometimes they also act as the instigators of the said schemes.