Yrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen
Itkonen, Emma (2023)
Itkonen, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732093
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantaja Sometan Oy:n markkinointiviestintää. Tavoitteen saavuttamiseksi yrityksen kohderyhmille teetettiin tutkimus, jonka tulosten perusteella annettiin kehitysehdotuksia markkinointisuunnitelmaan liittyen. Markkinointisuunnitelmaa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi asiakashankinnassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostettiin työlle ja tutkimukselle keskeisistä aiheista. Markkinoinnin eri osa-alueista käsiteltiin markkinointiviestintää, markkinointisuunnitelmia, sosiaalisen median markkinointia, B2B-markkinointia sekä sisältömarkkinointia. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin samoja sosiaalisen median kanavia kuin tutkimuksessakin.
Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina syyskuussa 2023. Tutkimukseen vastasi yhteensä 21 toimeksiantajan kohderyhmää vastaavaa yritystä. Tietoja kerättiin lomakkeen avulla, joka käsitteli sosiaalista mediaa, markkinoinnin ulkoistamista sekä markkinointitoimistojen palveluita ja viestintää. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja analysoitiin luokittelua ja teemoittelua hyödyntäen. Lisäksi laadulliselle tutkimukselle tyypillistä haastattelujen havainnointia hyödynnettiin analysoinnissa.
Opinnäytetyön puitteissa tehty tutkimus onnistui ja sen avulla saatiin kerättyä monipuolista ja hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle. Tutkimuksen avulla onnistuttiin tunnistamaan potentiaalisia asiakasryhmiä, sekä antamaan kehitysehdotuksia markkinointiviestinnän suunnitteluun. Opinnäytetyön tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään toimeksiantajan markkinoinnissa, kohderyhmien tunnistamisessa, viestinnän muotoilussa sekä markkinointikanavien valinnassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostettiin työlle ja tutkimukselle keskeisistä aiheista. Markkinoinnin eri osa-alueista käsiteltiin markkinointiviestintää, markkinointisuunnitelmia, sosiaalisen median markkinointia, B2B-markkinointia sekä sisältömarkkinointia. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin samoja sosiaalisen median kanavia kuin tutkimuksessakin.
Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina syyskuussa 2023. Tutkimukseen vastasi yhteensä 21 toimeksiantajan kohderyhmää vastaavaa yritystä. Tietoja kerättiin lomakkeen avulla, joka käsitteli sosiaalista mediaa, markkinoinnin ulkoistamista sekä markkinointitoimistojen palveluita ja viestintää. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja analysoitiin luokittelua ja teemoittelua hyödyntäen. Lisäksi laadulliselle tutkimukselle tyypillistä haastattelujen havainnointia hyödynnettiin analysoinnissa.
Opinnäytetyön puitteissa tehty tutkimus onnistui ja sen avulla saatiin kerättyä monipuolista ja hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle. Tutkimuksen avulla onnistuttiin tunnistamaan potentiaalisia asiakasryhmiä, sekä antamaan kehitysehdotuksia markkinointiviestinnän suunnitteluun. Opinnäytetyön tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään toimeksiantajan markkinoinnissa, kohderyhmien tunnistamisessa, viestinnän muotoilussa sekä markkinointikanavien valinnassa.
