Itse- ja yhteisöohjautuvuutta tukevien johtamistaitojen kehittäminen
Takamäki, Emilia (2023)
Takamäki, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832148
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tunnistaa itse- ja yhteisöohjautuvuutta tukevia johtamistaitoja sekä keinoja niiden kehittämiseen. Tutkimuksen toimeksiantajana oli suomalainen finanssialan asiantuntijaorganisaatio, ja kehittämistavoitteena oli löytää konkreettisia ehdotuksia, joiden avulla organisaatio voisi tukea johtamistaitojen kehittymistä.
Tietoperustan keskeisiä käsitteitä olivat itseohjautuvuus, yhteisöohjautuvuus, jaettu johtajuus sekä psykologinen turvallisuus. Tutkimuksen ja kehittämistyön keskiössä oli itseohjautuvien tiimien johtaminen ja edellä mainittujen käsitteiden avaaminen loi taustaa tutkimus- ja kehittämiskysymyksille sekä kehittämistyön kontekstille.
Kehittämistyö perustui laadulliseen tutkimukseen ja se toteutettiin kahdessa eri vaiheessa. Empiirisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja tutkittaviksi valittiin harkinnanvaraisella otannalla kahdeksan kohdeorganisaation eri johtamisrooleissa toimivaa henkilöä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää johtamisrooleissa toimivien omia kokemuksia ja näkemyksiä itseohjautuvien tiimien johtamisesta sekä tunnistaa organisaation keskeisiä johtamistaitojen kehittämisen painopistealueita. Toisessa vaiheessa haastattelujen tuloksia verrattiin tietoperustan löydöksiin ja analyysin perusteella laadittiin ehdotus johtamistaitojen kehittämiseksi.
Tulokset osoittivat, että keskeiset taidot itseohjautuvien tiimien johtamisessa olivat vuorovaikutustaidot, valmentaminen sekä psykologisesti turvallisen ilmapiirin luominen. Tulokset olivat linjassa tietoperustan analyysin kanssa, jossa tunnistettiin yhdeksän keskeistä itse- ja yhteisöohjautuvuutta tukevaa johtamistaitoa. Samalla havaittiin joitakin merkittäviä eroja tietoperustan ja empiiristen tulosten välillä. Keskeinen havainto oli, että tietoperustassa korostui tietoisuuden ja tietoisen läsnäolon taidot muiden johtamistaitojen kehittymisessä, mutta nämä taidot eivät tulleet esille empiirisessä aineistossa.
Tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin kolme keskeistä kehittämisehdotusta toimeksiantajalle: 1) tietoisuutta ja tietoista läsnäoloa edistävien harjoitteiden lisääminen organisaation arkeen, 2) koulutusten tarjoaminen itse- ja yhteisöohjautuvuuteen liittyvissä käytänteissä, kuten konfliktien ratkaisussa ja osallisuutta edistävässä fasilitoinnissa, sekä 3) coachingin perustaitojen valmentaminen kaikille työyhteisön jäsenille, tarkoituksena edistää mm. valmentavaa johtamistapaa sekä dialogista ja ratkaisukeskeistä vuorovaikutusta.
Toimeksiantaja koki kehittämisehdotukset hyödyllisinä, erityisesti johtamisen kehittämisen suunnittelussa sekä johtamisroolien perehdytyksessä ja valmennuksessa. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa ja näkökulmia erityisesti itse- ja yhteisöohjautuvuudesta kiinnostuneille yrityksille ja organisaatioille. Opinnäytetyö voi toimia inspiraationa johtajille, yritysvalmentajille, -konsulteille, coacheille ja muille ammattilaisille sekä opiskelijoille, jotka haluavat edistää henkilöstön hyvinvointia ja kyvykkyyttä tukevan strategisen johtamisen kehittämistä kompleksisissa toimintaympäristöissä.
Tietoperustan keskeisiä käsitteitä olivat itseohjautuvuus, yhteisöohjautuvuus, jaettu johtajuus sekä psykologinen turvallisuus. Tutkimuksen ja kehittämistyön keskiössä oli itseohjautuvien tiimien johtaminen ja edellä mainittujen käsitteiden avaaminen loi taustaa tutkimus- ja kehittämiskysymyksille sekä kehittämistyön kontekstille.
Kehittämistyö perustui laadulliseen tutkimukseen ja se toteutettiin kahdessa eri vaiheessa. Empiirisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja tutkittaviksi valittiin harkinnanvaraisella otannalla kahdeksan kohdeorganisaation eri johtamisrooleissa toimivaa henkilöä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää johtamisrooleissa toimivien omia kokemuksia ja näkemyksiä itseohjautuvien tiimien johtamisesta sekä tunnistaa organisaation keskeisiä johtamistaitojen kehittämisen painopistealueita. Toisessa vaiheessa haastattelujen tuloksia verrattiin tietoperustan löydöksiin ja analyysin perusteella laadittiin ehdotus johtamistaitojen kehittämiseksi.
Tulokset osoittivat, että keskeiset taidot itseohjautuvien tiimien johtamisessa olivat vuorovaikutustaidot, valmentaminen sekä psykologisesti turvallisen ilmapiirin luominen. Tulokset olivat linjassa tietoperustan analyysin kanssa, jossa tunnistettiin yhdeksän keskeistä itse- ja yhteisöohjautuvuutta tukevaa johtamistaitoa. Samalla havaittiin joitakin merkittäviä eroja tietoperustan ja empiiristen tulosten välillä. Keskeinen havainto oli, että tietoperustassa korostui tietoisuuden ja tietoisen läsnäolon taidot muiden johtamistaitojen kehittymisessä, mutta nämä taidot eivät tulleet esille empiirisessä aineistossa.
Tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin kolme keskeistä kehittämisehdotusta toimeksiantajalle: 1) tietoisuutta ja tietoista läsnäoloa edistävien harjoitteiden lisääminen organisaation arkeen, 2) koulutusten tarjoaminen itse- ja yhteisöohjautuvuuteen liittyvissä käytänteissä, kuten konfliktien ratkaisussa ja osallisuutta edistävässä fasilitoinnissa, sekä 3) coachingin perustaitojen valmentaminen kaikille työyhteisön jäsenille, tarkoituksena edistää mm. valmentavaa johtamistapaa sekä dialogista ja ratkaisukeskeistä vuorovaikutusta.
Toimeksiantaja koki kehittämisehdotukset hyödyllisinä, erityisesti johtamisen kehittämisen suunnittelussa sekä johtamisroolien perehdytyksessä ja valmennuksessa. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa ja näkökulmia erityisesti itse- ja yhteisöohjautuvuudesta kiinnostuneille yrityksille ja organisaatioille. Opinnäytetyö voi toimia inspiraationa johtajille, yritysvalmentajille, -konsulteille, coacheille ja muille ammattilaisille sekä opiskelijoille, jotka haluavat edistää henkilöstön hyvinvointia ja kyvykkyyttä tukevan strategisen johtamisen kehittämistä kompleksisissa toimintaympäristöissä.
