Markkinakartoitus maahantuontiyritykselle
Herskoi, Natalia (2023)
Herskoi, Natalia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832325
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä tietoa Ruotsin apteekkikosmetiikka markkinoista, jotta työn toimeksiantaja Finnish Cosmetics Import Oy voisi hyödyntää tuloksia tulevaisuudessa. Tarkoituksena oli tutkia, millaista kuluttajien ostokäyttäytyminen on Ruotsissa sekä miten sitä voi verrata Suomen kuluttajiin, jotta voidaan laatia suunnitelma uudelle markkina alueelle siirtymiseen. Tarkkaa tietoa kuluttajista ei ole saatavilla ilmaiseksi, jonka takia työssä käytettiin muita keinoja. Yhtenä tiedonhankinta keinona käytettiin tutkimusta, jossa vertailtiin suomalaisia ja ruotsalaisia verkkokauppoja, jotta voitiin tehdä johtopäätöksiä mitkä tuotteet menestyvät Ruotsissa.
Työn viitekehys koostuu strategisen tason suunnitelman laatimisesta, johon sisältyy: lähtökohta-analyysi, markkina-analyysi, ympäristöanalyysi ja kilpailija-analyysi. Näiden lisäksi käsitellään digitaaliseen markkinointiin liittyviä hyödyllisiä työkaluja suunnitelman laatimiseen. Viitekehyksen ja tutkimustulosten avulla laadittiin ehdotuksia toimeksiantajalle liittyen markkinointiin ja maahantuonnin aloitukseen Ruotsissa.
Työn viitekehys koostuu strategisen tason suunnitelman laatimisesta, johon sisältyy: lähtökohta-analyysi, markkina-analyysi, ympäristöanalyysi ja kilpailija-analyysi. Näiden lisäksi käsitellään digitaaliseen markkinointiin liittyviä hyödyllisiä työkaluja suunnitelman laatimiseen. Viitekehyksen ja tutkimustulosten avulla laadittiin ehdotuksia toimeksiantajalle liittyen markkinointiin ja maahantuonnin aloitukseen Ruotsissa.