Työkykyseurannasta strategiseen työkykyjohtamiseen : case: henkilöstöpalvelualan yritys X
Laamanen, Caroliina (2023)
Laamanen, Caroliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832462
Tiivistelmä
Työkykyasiat ovat nousseet organisaatioiden ja ihmisten tietoisuuteen sekä osaksi yritysten strategiaa maailman ja työelämän muuttuessa radikaalisti viime vuosina. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja siihen, miten työkykyjohtamista tehdään niin, että se parhaiten tukee yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tarkoituksena oli auttaa yritystä siirtymään nykyisestä työkykyseurannasta strategiseen työkykyjohtamiseen. Toimeksiantajana oli kansainväliseen konserniin kuuluva henkilöstöpalvelualan yritys, joka toimii henkilöstövuokrauksen sekä rekrytointien parissa. Toimeksiantajayritys on vielä pieni toimija Suomessa.
Tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia ja työkykyä. Työkykyyn vaikuttavia megatrendejä sekä työkyvyttömyyttä ja sen kustannuksia yritykselle käydään myös läpi. Tietoperustassa avataan käsitettä työkykyjohtaminen ja mitä se tarkoittaa niin yksilö, yhteisö- ja organisaatiotasolla sekä johtajan roolia. Tietoperustassa kerrotaan, miksi on tärkeää johtaa työkykyä strategisesti, seurannan sijaan. Työkykyjohtaminen henkilöstöpalvelualalla avaa sitä, miksi työkyvyn strategisessa johtamisessa tulisi olla edelläkävijöiden joukossa. Työkyvyn mittareita käydään myös läpi, koska tavoitteet ja tekeminen täytyy olla aina mitattavissa.
Tutkimusosuudessa käsitellään laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna yrityksen vuokratyöntekijöille. Haastattelun pohjalta järjestettiin workshop toimeksiantajayrityksessä, jossa yrityksen työntekijät sekä johtoryhmä pohtivat kehitysideoita tutkimuksessa nousseisiin tarpeisiin. Kävi ilmi, että yrityksen vuokratyöntekijöiden työkyky on hyvällä tasolla, mutta joitain kehityskohteita löydettiin. Kehitysideoita oli yrityksen viestinnän lisääminen niin vuokratyöntekijöiden kuin asiakkaiden välillä. Lisäksi perehdytys nousi tutkimuksessa kehitettäväksi osa-alueeksi, johon luomalla yritykselle lisäpalvelu, yritys pystyisi tukemaan asiakkaan perehdytysprosessia. Eriarvoinen palkitseminen oli yksi tutkimuksessa esiin nousseista teemoista, jota lähdettiin ratkaisemaan niin ikään työkykyjohtamisen kautta.
Opinnäytetyö tuotti toimeksiantajalle tärkeää tietoa vuokratyöntekijöiden työkyvyn nykytilasta sekä kehitysideoita, joiden käyttöönoton jälkeen yrityksessä työkykyjohtaminen saadaan strategiselle tasolle, kunhan sitä ylläpidetään osana päivittäistä johtamista.
Tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia ja työkykyä. Työkykyyn vaikuttavia megatrendejä sekä työkyvyttömyyttä ja sen kustannuksia yritykselle käydään myös läpi. Tietoperustassa avataan käsitettä työkykyjohtaminen ja mitä se tarkoittaa niin yksilö, yhteisö- ja organisaatiotasolla sekä johtajan roolia. Tietoperustassa kerrotaan, miksi on tärkeää johtaa työkykyä strategisesti, seurannan sijaan. Työkykyjohtaminen henkilöstöpalvelualalla avaa sitä, miksi työkyvyn strategisessa johtamisessa tulisi olla edelläkävijöiden joukossa. Työkyvyn mittareita käydään myös läpi, koska tavoitteet ja tekeminen täytyy olla aina mitattavissa.
Tutkimusosuudessa käsitellään laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna yrityksen vuokratyöntekijöille. Haastattelun pohjalta järjestettiin workshop toimeksiantajayrityksessä, jossa yrityksen työntekijät sekä johtoryhmä pohtivat kehitysideoita tutkimuksessa nousseisiin tarpeisiin. Kävi ilmi, että yrityksen vuokratyöntekijöiden työkyky on hyvällä tasolla, mutta joitain kehityskohteita löydettiin. Kehitysideoita oli yrityksen viestinnän lisääminen niin vuokratyöntekijöiden kuin asiakkaiden välillä. Lisäksi perehdytys nousi tutkimuksessa kehitettäväksi osa-alueeksi, johon luomalla yritykselle lisäpalvelu, yritys pystyisi tukemaan asiakkaan perehdytysprosessia. Eriarvoinen palkitseminen oli yksi tutkimuksessa esiin nousseista teemoista, jota lähdettiin ratkaisemaan niin ikään työkykyjohtamisen kautta.
Opinnäytetyö tuotti toimeksiantajalle tärkeää tietoa vuokratyöntekijöiden työkyvyn nykytilasta sekä kehitysideoita, joiden käyttöönoton jälkeen yrityksessä työkykyjohtaminen saadaan strategiselle tasolle, kunhan sitä ylläpidetään osana päivittäistä johtamista.