Planeettavaihteiden voiteluöljyn kunnonvalvonta
Suutari, Olli (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia keinoja planeettavaihteiden huoltokustannusten alentamiseen voiteluöljyn kunnonvalvonnan avulla. Pitkälle edenneet vauriot vaihteissa yhdessä yleisen hintojen nousun kanssa ovat kasvattaneet vaihteiden huoltokustannuksia merkittävästi viime vuosina. Planeettavaihteita on tehtaalla käytössä useissa kohteissa, mutta opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain HC-purkaimen vaihteita niiden korkean kriittisyysluokittelun takia.
Työn aiheen kannalta merkittävimmät asiat liittyivät voiteluun, voiteluaineen puhtauteen ja öljyn kunnonvalvontaan. Valvontajärjestelmän määrittämistä varten tutkittiin vaihteiden huoltoraportteja, öljyanalyysituloksia sekä selvitettiin kohteen lähtötiedot. Lisäksi vaihdevalmistajalta saatiin näkemys vaadittavasta kunnonvalvontajärjestelmästä. Lähtötietojen määrittämisen yhteydessä havaittiin voitelussa merkittäviä epäkohtia, joiden takia myös purkaimen laakeroinnin voitelu täytyi sisällyttää opinnäytetyöhön. Havaittuihin epäkohtiin esitettiin parantavat toimenpiteet, jotka saatiin liitettyä osaksi kunnonvalvontajärjestelmää. Kun lähtötiedot oli määritetty, pyydettiin järjestelmistä tarjoukset ja laskettiin järjestelmän takaisinmaksuaika.
Investointi kunnonvalvontajärjestelmään olisi kannattavaa, koska järjestelmän avulla huoltokustannukset alenevat aikaisen reagoinnin vuoksi sekä parantavat toimenpiteet voiteluun lisäävät vaihteiden sekä purkaimen käyttövarmuutta.
Tulevaisuudessa olisi suositeltavaa kartoittaa kaikki vastaavat ongelmalliset voitelukohteet tehtaalla ja tehdä niihin parantavat toimenpiteet. Lisäksi aikaperustaiset öljynvaihdot olisivat muutettavissa kuntoon perustuviksi öljyn kunnonvalvonnan avulla, jolloin voidaan saavuttaa taloudellisia säästöjä sekä vähentää ympäristön kuormitusta.
Työn aiheen kannalta merkittävimmät asiat liittyivät voiteluun, voiteluaineen puhtauteen ja öljyn kunnonvalvontaan. Valvontajärjestelmän määrittämistä varten tutkittiin vaihteiden huoltoraportteja, öljyanalyysituloksia sekä selvitettiin kohteen lähtötiedot. Lisäksi vaihdevalmistajalta saatiin näkemys vaadittavasta kunnonvalvontajärjestelmästä. Lähtötietojen määrittämisen yhteydessä havaittiin voitelussa merkittäviä epäkohtia, joiden takia myös purkaimen laakeroinnin voitelu täytyi sisällyttää opinnäytetyöhön. Havaittuihin epäkohtiin esitettiin parantavat toimenpiteet, jotka saatiin liitettyä osaksi kunnonvalvontajärjestelmää. Kun lähtötiedot oli määritetty, pyydettiin järjestelmistä tarjoukset ja laskettiin järjestelmän takaisinmaksuaika.
Investointi kunnonvalvontajärjestelmään olisi kannattavaa, koska järjestelmän avulla huoltokustannukset alenevat aikaisen reagoinnin vuoksi sekä parantavat toimenpiteet voiteluun lisäävät vaihteiden sekä purkaimen käyttövarmuutta.
Tulevaisuudessa olisi suositeltavaa kartoittaa kaikki vastaavat ongelmalliset voitelukohteet tehtaalla ja tehdä niihin parantavat toimenpiteet. Lisäksi aikaperustaiset öljynvaihdot olisivat muutettavissa kuntoon perustuviksi öljyn kunnonvalvonnan avulla, jolloin voidaan saavuttaa taloudellisia säästöjä sekä vähentää ympäristön kuormitusta.