Alkoholittomien juomien tulevaisuus ja kuluttajakäyttäytyminen : skenaario vuodelle 2030
King, Heini (2023)
King, Heini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932585
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia alkoholittomien juomien kysynnän tulevaisuutta. Työssä tarkasteltiin alkoholittomien juomien markkinoiden ja kuluttajakäyttäytymisen menneisyyttä, nykytilaa ja tulevaisuutta, sekä niihin vaikuttavia asioita ja ilmiöitä.
Tutkimus suoritettiin monimenetelmäisenä. Tutkimusmenetelminä käytettiin alkoholittomien juomien nykytila-analyysiä, kuluttajakyselyä ja asiantuntijahaastatteluja.
Nykytila-analyysi luotiin perehtymällä jo olemassa oleviin tutkimuksiin ja aineistoihin alkoholittomien juomien kysynnän ja Suomen juomakulttuurin kehityksestä. Kuluttaja-kysely suoritettiin verkossa yksityisille 20 -vuotta täyttäneille Suomessa asuville henkilöille. Kuluttajakyselyllä haluttiin selvittää mitkä asiat ovat vaikuttaneet kuluttajien alkoholittomien juomien käyttöön. Asiantuntijahaastattelut tehtiin pohjoismaisen alkoholi- ja alkoholittomien juomien valmistajan ja maahantuojan, Anora Group Oy:n edustajille.
Työn tavoitteena oli ennakoida alkoholittomien juomien tulevaisuutta Suomessa vuonna 2030. Teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä, kuten kysyntää ja kuluttajakäyttäytyminen. Lisäksi perehdyttiin tulevaisuuden tutkimuksen alaan ja skenaariotyöskentelyyn.
Tutkimustulosten perusteella luotiin kolme erilaista skenaarioita, toivottu, vältettävä ja todennäköinen. Skenaarioista valittiin yksi ja luotiin siihen johtava tulevaisuuspolku. Tutkimustulokset osoittivat, että alkoholittomien juomien kysyntä on kasvanut ja kasvaa edelleen. Tästä syystä työssä päädyttiin valitsemaan toivottu skenaario, johon suunniteltiin tulevaisuuden askeleet.
Tutkimus suoritettiin monimenetelmäisenä. Tutkimusmenetelminä käytettiin alkoholittomien juomien nykytila-analyysiä, kuluttajakyselyä ja asiantuntijahaastatteluja.
Nykytila-analyysi luotiin perehtymällä jo olemassa oleviin tutkimuksiin ja aineistoihin alkoholittomien juomien kysynnän ja Suomen juomakulttuurin kehityksestä. Kuluttaja-kysely suoritettiin verkossa yksityisille 20 -vuotta täyttäneille Suomessa asuville henkilöille. Kuluttajakyselyllä haluttiin selvittää mitkä asiat ovat vaikuttaneet kuluttajien alkoholittomien juomien käyttöön. Asiantuntijahaastattelut tehtiin pohjoismaisen alkoholi- ja alkoholittomien juomien valmistajan ja maahantuojan, Anora Group Oy:n edustajille.
Työn tavoitteena oli ennakoida alkoholittomien juomien tulevaisuutta Suomessa vuonna 2030. Teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä, kuten kysyntää ja kuluttajakäyttäytyminen. Lisäksi perehdyttiin tulevaisuuden tutkimuksen alaan ja skenaariotyöskentelyyn.
Tutkimustulosten perusteella luotiin kolme erilaista skenaarioita, toivottu, vältettävä ja todennäköinen. Skenaarioista valittiin yksi ja luotiin siihen johtava tulevaisuuspolku. Tutkimustulokset osoittivat, että alkoholittomien juomien kysyntä on kasvanut ja kasvaa edelleen. Tästä syystä työssä päädyttiin valitsemaan toivottu skenaario, johon suunniteltiin tulevaisuuden askeleet.