Oppimisanalytiikka ja oppimisen omadata ammatillisessa koulutuksessa: yhteisiä toimintatapoja ja omadata-konseptia luomassa
Civil, Taina; Tuominen, Riikka; Björn, Marko (2023)
Lataukset:
Civil, Taina
Tuominen, Riikka
Björn, Marko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-846-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-846-6
Tiivistelmä
Vuonna 2018 ammatillinen koulutus koki uudistuksen, jonka myötä opintojen ja oppimisen henkilökohtaistaminen ja opiskelijoiden polkujen yksilöllistyminen ovat korostuneet entisestään. Opiskelijoiden polkujen yksilöllistymisen ja osaamisen hankkimisen monipuolistumisen vuoksi opettajien tulee saada ajantasaista tietoa opintojen etenemisestä, kun taas opiskelijan on pystyttävä hahmottamaan opintojensa muodostamaa kokonaisuutta ja osaamisensa kehittymistä. Opintojen edistymisestä ja opiskelijan oppimisesta kertovaa oppimisanalytiikkaa ja opiskelijan hallinnoitavissa sekä jaettavissa olevaa oppimisen omadataa pidetään edellä kuvatun keskeisinä mahdollistajina. Oppimisanalytiikkaa on kuitenkin toistaiseksi tutkittu lähinnä korkeakoulutuksen piirissä, ja ammatillinen koulutuskonteksti on jäänyt vähemmälle huomiolle. Toisaalta avoimuutta edustava omadata-ajattelu, jossa yksilöstä kerätyn datan hallinnoimisen oikeudet siirretään yksilölle itselleen, on ilmiönä niin nuori, että sen hyödyntämismahdollisuuksia on vasta ryhdytty puntaroimaan. Tässä tutkimusraportissa katse siirretäänkin siihen, mitä annettavaa oppimisanalytiikalla ja omadatalla on nimenomaan ammatillisen koulutuksen hyödyntäminä resursseina.
Tämän tutkimusraportin tavoitteena oli tarkastella oppimisanalytiikan hyödyntämistä ammatillisen koulutuksen henkilökohtaistamisprosesseissa sekä opiskelijoiden omadatan hyödyntämistä opiskelijan ammatillisten opintojen polun eri vaiheissa. Tutkimuksessa toteutetun kirjallisuuskatsauksen avulla kartoitettiin ensin, miten oppimisanalytiikkaa on tutkittu tai kehitetty ammatillisen koulutuksen kontekstissa. Tutkimuksen aikana kerätyn ammatillisen koulutuksen asiantuntijoiden ja opiskelijoiden työpaja-aineiston pohjalta luotiin myös ammatillisten opintojen omadata-konsepti. Visuaalisessa muodossa olevalla omadata-konseptilla kuvataan, millaisia omadatan lähteitä ja käyttökohteita opiskelijan polulla ja opintojen eri vaiheissa voitaisiin hyödyntää. Tutkimusraportti tarjoaa näkymiä ja työkaluja oppimisanalytiikan ja omadatan pitkäjänteiseen kehitystyöhön myös ammatillisen koulutuksen kontekstissa.
Tämän tutkimusraportin tavoitteena oli tarkastella oppimisanalytiikan hyödyntämistä ammatillisen koulutuksen henkilökohtaistamisprosesseissa sekä opiskelijoiden omadatan hyödyntämistä opiskelijan ammatillisten opintojen polun eri vaiheissa. Tutkimuksessa toteutetun kirjallisuuskatsauksen avulla kartoitettiin ensin, miten oppimisanalytiikkaa on tutkittu tai kehitetty ammatillisen koulutuksen kontekstissa. Tutkimuksen aikana kerätyn ammatillisen koulutuksen asiantuntijoiden ja opiskelijoiden työpaja-aineiston pohjalta luotiin myös ammatillisten opintojen omadata-konsepti. Visuaalisessa muodossa olevalla omadata-konseptilla kuvataan, millaisia omadatan lähteitä ja käyttökohteita opiskelijan polulla ja opintojen eri vaiheissa voitaisiin hyödyntää. Tutkimusraportti tarjoaa näkymiä ja työkaluja oppimisanalytiikan ja omadatan pitkäjänteiseen kehitystyöhön myös ammatillisen koulutuksen kontekstissa.