Riverian työelämäyhteistyö opiskelijan näkökulmasta
Simonen, Paula (2023)
Simonen, Paula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932616
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian työelämäyhteistyötä erityisesti opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka opiskelijat kokevat työelämäyhteistyön toteutumisen opintojensa aikana. Opinnäytetytössä selvitettiin lisäksi opetuksen oikea-aikaisuutta, mitä työelämävalmiuksia opiskelijat kokivat tarvitsevansa ja työelämäjaksojen ohjauksen toimivuutta.
Tässä opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-alustalla luotua kyselyä. Kyselylinkki ja saatekirje jaettiin Riverian opiskelijoille Wilma-tietojärjestelmän kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 80 opiskelijaa. Kyselystä saatujen vastauksien avulla luotiin toimenpide-ehdotukset ja muistitaulu työelämäyhteistyön kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi.
Kyselyn vastaukset osoittivat, että opiskelijat pitävät perustaitojen ja työturvallisuuden hallitsemista tärkeänä asiana ennen työelämäjaksolle siirtymistä. Sen lisäksi opiskelijat kaipaavat ajankohtaista tietoa työelämän pelisäännöistä ja käytännöistä. Opiskelijoiden yksilöllisyys tulisi huomioida henkilökohtaista opetussuunnitelmaa laatiessa kuin myös ohjauksessa. Kyselystä saatujen vastausten perusteella kehittämiskohteeksi nousi myös opiskelijalle asetettujen työelämäjakson tavoitteiden läpikäynti kaikkien osapuolten kesken, eli opiskelijan, opettajan ja työpaikkaohjaajan.
Tässä opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-alustalla luotua kyselyä. Kyselylinkki ja saatekirje jaettiin Riverian opiskelijoille Wilma-tietojärjestelmän kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 80 opiskelijaa. Kyselystä saatujen vastauksien avulla luotiin toimenpide-ehdotukset ja muistitaulu työelämäyhteistyön kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi.
Kyselyn vastaukset osoittivat, että opiskelijat pitävät perustaitojen ja työturvallisuuden hallitsemista tärkeänä asiana ennen työelämäjaksolle siirtymistä. Sen lisäksi opiskelijat kaipaavat ajankohtaista tietoa työelämän pelisäännöistä ja käytännöistä. Opiskelijoiden yksilöllisyys tulisi huomioida henkilökohtaista opetussuunnitelmaa laatiessa kuin myös ohjauksessa. Kyselystä saatujen vastausten perusteella kehittämiskohteeksi nousi myös opiskelijalle asetettujen työelämäjakson tavoitteiden läpikäynti kaikkien osapuolten kesken, eli opiskelijan, opettajan ja työpaikkaohjaajan.