Kulutustuotteen tuoteportfolion strateginen kehittäminen
Carlson, Olivia (2023)
Carlson, Olivia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932806
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kulutustuotteen tuoteportfolion kehittämistä strategisesta näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisilla strategisilla toimenpiteillä kuluttajabrändin tuoteportfoliota tulisi kehittää ja mihin tuoteportfolion tuotteet asettuvat GE-matriisissa. Tutkimuksen toimeksiantajana on Henkel Finland Oy ja tutkimus rajattiin koskemaan pyykinpesuaineisiin kohdistuvaa kuluttajabrändi Perlanaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoituna haastatteluna yksilöille. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kasvotusten lokakuussa 2023. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea toimeksiantajayrityksen asiantuntijaa, joista yksi oli brändiasiantuntija, toinen kategoria-asiantuntija ja kolmas myynnin asiantuntija. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avattiin tuoteportfolion johtamiseen liittyviä käsitteitä kuten tuote, tuotestrategia, kuluttajabrändi. Tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta, tutkimusartikkeleista, asiantuntija julkaisuista, jo olemassa olevista tutkimuksista ja analyyseistä sekä muista relevanteista internet-lähteistä.
Tutkimustulokset osoittavat, että Perlanan tuoteportfolio on kilpailukykyinen markkinassa, jossa se kilpailee. Tunnettuuden kanssa on kuitenkin vielä paljon työstettävää, sillä brändi on kuluttajille lähes tuntematon. Tutkimuksen tuloksena selvitettiin ne strategiset toimenpiteet, joita kohdeyrityksen tulisi Perlanan tuoteportfoliolle tehdä, jotta se pysyisi kilpailukykyisenä pyykkimarkkinassa. Perlanan tuotteista Black, Blossom ja Color olivat tuotteita, joihin tulisi investoida ja joita tulisi kasvattaa. Sport ja White puolestaan tuotteita, joita tulisi kehittää ja puolustaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoituna haastatteluna yksilöille. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kasvotusten lokakuussa 2023. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea toimeksiantajayrityksen asiantuntijaa, joista yksi oli brändiasiantuntija, toinen kategoria-asiantuntija ja kolmas myynnin asiantuntija. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avattiin tuoteportfolion johtamiseen liittyviä käsitteitä kuten tuote, tuotestrategia, kuluttajabrändi. Tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta, tutkimusartikkeleista, asiantuntija julkaisuista, jo olemassa olevista tutkimuksista ja analyyseistä sekä muista relevanteista internet-lähteistä.
Tutkimustulokset osoittavat, että Perlanan tuoteportfolio on kilpailukykyinen markkinassa, jossa se kilpailee. Tunnettuuden kanssa on kuitenkin vielä paljon työstettävää, sillä brändi on kuluttajille lähes tuntematon. Tutkimuksen tuloksena selvitettiin ne strategiset toimenpiteet, joita kohdeyrityksen tulisi Perlanan tuoteportfoliolle tehdä, jotta se pysyisi kilpailukykyisenä pyykkimarkkinassa. Perlanan tuotteista Black, Blossom ja Color olivat tuotteita, joihin tulisi investoida ja joita tulisi kasvattaa. Sport ja White puolestaan tuotteita, joita tulisi kehittää ja puolustaa.