Tuotteen myyminen ilman kylkiäisiä elektroniikkaa myyvässä myymälässä : myyntiin vaikuttavat tekijät
Riiheläinen, Jenni (2023)
Riiheläinen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033006
Tiivistelmä
Tällä hetkellä elektroniikkaa myyvissä myymälöissä on ollut trendinä tarjota asiakkaille erilaisia kylkiäisiä kaupan tekijäisiksi. Asiakkaat ovat tottuneet tähän ja nykyään voi olla hankalaa jopa saada kauppoja tehdyksi, mikäli myyjällä ei ole tarjota asiakasta miellyttävää kylkiäistä.
Teoriaosuus käsitteli ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Ostopäätöksen tekeminen ei ole yksiselitteistä vaan siihen vaikuttavat monet eri asiat. Tunteet ovat yksi keskeinen tekijä ostopäätöksen teossa. Opinnäytetyön lukijalle avattiin asioita, joilla ostopäätöstä voidaan jouduttaa, kuten vaikuttamisen tekniikoita sekä erilaisia myyjän ominaisuuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Kyseinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka suunnattiin kahteen eri elektroniikkaa myyvään ketjuun. Ketjut jätettiin opinnäytetyössä anonyymeiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myyntiä helpottavia tekijöitä, jotka eivät liity kaupan päällisten antamiseen. Tarkoituksena oli selvittää laajemmin sitä, mikä kaikki vaikuttaa myyntiin ja siihen, ostaako asiakas vai ei.
Teoriaosuus käsitteli ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Ostopäätöksen tekeminen ei ole yksiselitteistä vaan siihen vaikuttavat monet eri asiat. Tunteet ovat yksi keskeinen tekijä ostopäätöksen teossa. Opinnäytetyön lukijalle avattiin asioita, joilla ostopäätöstä voidaan jouduttaa, kuten vaikuttamisen tekniikoita sekä erilaisia myyjän ominaisuuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Kyseinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka suunnattiin kahteen eri elektroniikkaa myyvään ketjuun. Ketjut jätettiin opinnäytetyössä anonyymeiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myyntiä helpottavia tekijöitä, jotka eivät liity kaupan päällisten antamiseen. Tarkoituksena oli selvittää laajemmin sitä, mikä kaikki vaikuttaa myyntiin ja siihen, ostaako asiakas vai ei.