Avaimet onnistuneeseen perehdytykseen : Prisma Länsikeskuksen päivittäistavaraosaston perehdyttämisen kehittäminen
Rissanen, Tuuli (2023)
Rissanen, Tuuli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932784
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä avattiin Turun Osuuskaupan yhden yksikön, Prisma Länsikeskuksen ja erityisesti sen päivittäistavaraosaston perehdyttämisen kokonaisuutta ja kartoitettiin sen mahdollisia kehittämistarpeita. Näistä kehittämistarpeista koottiin käytännön toimenpiteitä, joiden avulla perehdyttämisestä saataisiin entistä tehokkaampi ja kokonaisvaltaisempi.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvaa osallistuvaa havainnointia. Osana osallistuvaa havainnointia oli päiväkirja, jota pidettiin 9 viikon ajan ja jossa pohdittiin perehdyttämisen nykytilaa Prisma Länsikeskuksen päivittäistavaraosastolla. Päiväkirjamateriaalista nostettiin useampi eri teema, joita käsiteltiin kaupan alaan, perehdyttämiseen sekä hyvinvointiin liittyvään teoriaan peilaten. Lopuksi esitettiin konkreettisia käytännön toimenpiteitä ja vinkkejä Prisma Länsikeskuksen päivittäistavaraosaston perehdyttämisen kehittämiseksi.
Suunnitelmallisuus, riittävien resurssien varmistaminen ja käytännön toteutus, jatkuvaseuranta ja kehittäminen mahdollistavat onnistuneen, organisaation tavoitteita vastaavan ja menestystä tukevan kokonaisuuden. Perehdyttäminen on aina usean tekijän summa ja sen onnistumiseksi vaaditaan vuorovaikutusta, keskinäistä ymmärrystä ja huolellisuutta. Kaupan kiireinen arki ja sen jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö tuovat oman haasteensa, mutta oikeilla eväillä perehdyttämisestä saadaan merkittävä kilpailuetu ja organisaation suuri vahvuus.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvaa osallistuvaa havainnointia. Osana osallistuvaa havainnointia oli päiväkirja, jota pidettiin 9 viikon ajan ja jossa pohdittiin perehdyttämisen nykytilaa Prisma Länsikeskuksen päivittäistavaraosastolla. Päiväkirjamateriaalista nostettiin useampi eri teema, joita käsiteltiin kaupan alaan, perehdyttämiseen sekä hyvinvointiin liittyvään teoriaan peilaten. Lopuksi esitettiin konkreettisia käytännön toimenpiteitä ja vinkkejä Prisma Länsikeskuksen päivittäistavaraosaston perehdyttämisen kehittämiseksi.
Suunnitelmallisuus, riittävien resurssien varmistaminen ja käytännön toteutus, jatkuvaseuranta ja kehittäminen mahdollistavat onnistuneen, organisaation tavoitteita vastaavan ja menestystä tukevan kokonaisuuden. Perehdyttäminen on aina usean tekijän summa ja sen onnistumiseksi vaaditaan vuorovaikutusta, keskinäistä ymmärrystä ja huolellisuutta. Kaupan kiireinen arki ja sen jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö tuovat oman haasteensa, mutta oikeilla eväillä perehdyttämisestä saadaan merkittävä kilpailuetu ja organisaation suuri vahvuus.