Asiakaslähtöisen palveluketjun laadun kehittäminen terveyssosiaalityössä
Laurila, Johanna (2010)
Laurila, Johanna
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033071
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää palveluketjun toimivuutta kunnan, perusja erikoissairaanhoidon sosiaalityön välillä asiakkaan näkökulmasta. Tavoitteena oli tulosten kautta kartoittaa palveluketjun laadun kehittämistarpeita terveyssosiaalityössä.
Toteutin opinnäytetyöni toimintatutkimuksena ja käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön aineisto muodostui terveydenhuollon sosiaalityöntekijöiden kyselystä, kolmen erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja kunnan sosiaalityön palveluita käyttäneen asiakkaan teemahaastattelusta sekä kehittämisprosessista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat tyytyväisiä sosiaalityön palveluihin ja palveluketju toimi sujuvasti asiakkaan siirtyessä organisaatiosta toiseen. Työntekijöiden näkemys ja asiakkaiden kokemus asiakaslähtöisestä palveluketjusta vastasivat hyvin toisiaan. Asiakkaat arvostivat työntekijän asiantuntemusta, kuuntelemisen ja keskustelemisen taitoa, yksilöllisyyden huomioimista sekä ystävällisyyttä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää terveyssosiaalityön asiakaslähtöisen palveluketjun laadun kehittämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin asiakaslähtöisen sosiaali- ja terveystyön palveluketjujen arvioinnissa.
Toteutin opinnäytetyöni toimintatutkimuksena ja käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön aineisto muodostui terveydenhuollon sosiaalityöntekijöiden kyselystä, kolmen erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja kunnan sosiaalityön palveluita käyttäneen asiakkaan teemahaastattelusta sekä kehittämisprosessista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat tyytyväisiä sosiaalityön palveluihin ja palveluketju toimi sujuvasti asiakkaan siirtyessä organisaatiosta toiseen. Työntekijöiden näkemys ja asiakkaiden kokemus asiakaslähtöisestä palveluketjusta vastasivat hyvin toisiaan. Asiakkaat arvostivat työntekijän asiantuntemusta, kuuntelemisen ja keskustelemisen taitoa, yksilöllisyyden huomioimista sekä ystävällisyyttä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää terveyssosiaalityön asiakaslähtöisen palveluketjun laadun kehittämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin asiakaslähtöisen sosiaali- ja terveystyön palveluketjujen arvioinnissa.