Kehittämisenhallinnan yläpilveä: ICT-yrityksen kehittämisen hallinnan keinot salkkumallin ja palvelunhallinnan alustan avulla
Hyppänen, Anu (2023)
Hyppänen, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033145
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristö ja kilpailukyvyn edellytykset muuttuvat hurjalla vauhdilla. Muutoksiin reagoiminen nostaa yrityksen kehittämiskyvykkyyden ja uudistumisen taidon entistä suurempaan roolin, näistä tekijöistä onkin kasvanut kilpailukyvyn säilyttämisen avaintekijöitä. Pärjätäkseen kilpailussa yritysten on tuotettava asiakkaille arvoa, jonka luonnin työkaluina kehittäminen ja projektit toimivat. Jotta arvontuotanto eroaa kilpailijoista, on tärkeää hallinnoida ja johtaa kehittämistoimintaa tavoitteellisesti ja systemaattisesti.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisin keinoin suuryrityksen on mahdollista hallinnoida kehittämisen kokonaisuutta yhtiötasoisesti, määrämuotoisesti ja läpinäkyvästi kautta yhtiön. Hallinnan mallin tukena hyödynnettiin yhtiön toimintaa ohjaavaa ITIL-viitekehystä, Business Technology Standardia sekä salkunhallinnan mallia. Hallinnan vahvana tukena toimii palvelunhallinnan alusta, jonka avulla kehittämisen hallinta keskitetään yhteen työkaluun.
Teoreettinen viitekehys rakentui yhtiön olemassa olevien prosessien dokumentaatioista, määriteltyjä teemoja käsittelevistä tieteellisistä artikkeleista sekä aiemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Viitekehyksen sisältöä rikastettiin asiantuntijahaastatteluiden sekä palvelunhallinnan alustan materiaalien kautta. Opinnäytetyöhön sovellettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiä ja tapaustutkimuksen tutkimusstrategiaa. Aineiston analyysi toteutettiin dokumenttianalyysin ja teemoittelun avulla.
Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen aineiston pohjalta muodostui kokonaiskäsitys siitä, millaisin keinoin kehittämiskokonaisuutta hallitaan palvelunhallinnan alustan tuella. Lopputuloksena muodostettiin hallinnan malli, joka pitää sisällään kehittämispyyntöjen edistymisen tarpeesta toteutukseen, tarvittavat päätöksentekopisteet sekä syklit ja salkun hallinnan kautta tapahtuvan kokonaisuuden johtamisen ja seurannan mallin. The operating environment of companies and the prerequisites for competitiveness are changing at a rapid pace. Reacting to changes increases the role of the company's devel-opment capability and the ability to renew itself, and these have become key factors in maintaining competitiveness. To succeed in the competition, companies must create val-ue for their customers, through development and projects. For value creation to differ from competitors, it is important to manage development activities in a goal-oriented and systematic manner.
The thesis examined how it is possible for a large company to manage development entity at the company level, in a standard and transparent manner. The management model was supported by the ITIL framework guiding the company's operations, the Business Technology Standard, and the portfolio management model. Management is strongly supported by a service management platform, which centralizes development manage-ment into a single tool.
The theoretical framework consisted of documentation of the company's existing pro-cesses, scientific articles on defined themes, and previous research and literature. The content of the framework was enriched through expert interviews and materials from the service management platform. The methods of research-based development work and the research strategy of the case study were applied to the thesis. The analysis of the data was carried out using the principles of document analysis and theming.
Based on the theoretical framework and empirical material, an overall understanding was formed of how the development entity is managed with the support of the service man-agement platform. As a result, a management model was formed that includes the pro-gress of development requests from need to implementation, the necessary decision-making points and cycles, and a model for managing and monitoring the entity through portfolio management.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisin keinoin suuryrityksen on mahdollista hallinnoida kehittämisen kokonaisuutta yhtiötasoisesti, määrämuotoisesti ja läpinäkyvästi kautta yhtiön. Hallinnan mallin tukena hyödynnettiin yhtiön toimintaa ohjaavaa ITIL-viitekehystä, Business Technology Standardia sekä salkunhallinnan mallia. Hallinnan vahvana tukena toimii palvelunhallinnan alusta, jonka avulla kehittämisen hallinta keskitetään yhteen työkaluun.
Teoreettinen viitekehys rakentui yhtiön olemassa olevien prosessien dokumentaatioista, määriteltyjä teemoja käsittelevistä tieteellisistä artikkeleista sekä aiemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Viitekehyksen sisältöä rikastettiin asiantuntijahaastatteluiden sekä palvelunhallinnan alustan materiaalien kautta. Opinnäytetyöhön sovellettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiä ja tapaustutkimuksen tutkimusstrategiaa. Aineiston analyysi toteutettiin dokumenttianalyysin ja teemoittelun avulla.
Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen aineiston pohjalta muodostui kokonaiskäsitys siitä, millaisin keinoin kehittämiskokonaisuutta hallitaan palvelunhallinnan alustan tuella. Lopputuloksena muodostettiin hallinnan malli, joka pitää sisällään kehittämispyyntöjen edistymisen tarpeesta toteutukseen, tarvittavat päätöksentekopisteet sekä syklit ja salkun hallinnan kautta tapahtuvan kokonaisuuden johtamisen ja seurannan mallin.
The thesis examined how it is possible for a large company to manage development entity at the company level, in a standard and transparent manner. The management model was supported by the ITIL framework guiding the company's operations, the Business Technology Standard, and the portfolio management model. Management is strongly supported by a service management platform, which centralizes development manage-ment into a single tool.
The theoretical framework consisted of documentation of the company's existing pro-cesses, scientific articles on defined themes, and previous research and literature. The content of the framework was enriched through expert interviews and materials from the service management platform. The methods of research-based development work and the research strategy of the case study were applied to the thesis. The analysis of the data was carried out using the principles of document analysis and theming.
Based on the theoretical framework and empirical material, an overall understanding was formed of how the development entity is managed with the support of the service man-agement platform. As a result, a management model was formed that includes the pro-gress of development requests from need to implementation, the necessary decision-making points and cycles, and a model for managing and monitoring the entity through portfolio management.