Esimerkkejä saavutettavuusominaisuuksista videopeleissä
Mäntykangas, Minttu (2023)
Mäntykangas, Minttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033167
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tietoa videopelien saavutettavuudesta helposti saataville aloitteleville
pelinkehittäjille sekä analysoida olemassa olevien pelien saavutettavuutta. Työn tarkoituksena oli tuoda
saavutettavuutta enemmän pinnalle ja kenties luoda lisää keskustelua aiheeseen liittyen.
Työssä käsiteltiin, mitä saavutettavuus on ja miksi pelinkehittäjien kannattaisi panostaa siihen videopeleissä. Myöhemmissä kappaleissa käsiteltiin erilaisia rajoitteita, jotka hankaloittavat videopelien pelaamista, kuten näkö- ja kuulovammat. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään vain näköön ja kuuloon liittyviä
rajoitteita, eikä esimerkiksi neurologisia tai motorisia rajoitteita. Työn pääpaino oli kertoa erilaisista saavutettavuusasetuksista ja -ominaisuuksista, mitä pelinkehityksessä voidaan huomioida. Työssä kerrottiin
muun muassa erilaisista pelialan ammattilaisten suosittelemista tavoista, joilla lisätä saavutettavuutta.
Työn lopussa kerrottiin tapausesimerkkien kautta viimeaikaisten pelien ominaisuuksista ja analysoitiin,
kuinka saavutettavia ne ovat, sekä annettiin ehdotuksia, miten kyseisistä pelimekaanikoista voisi kenties
tehdä saavutettavampia. Lisäksi annettiin esimerkki suuren peliyhtiön tekemästä pelistä, jossa on paljon
saavutettavuusominaisuuksia. Kyseistä peliä monet pelinkehittäjät voisivat pitää tavoitteena ja hyvänä mallina saavutettavuuteen videopelissä.
Saavutettavuusominaisuuksissa nousi muutama ratkaisu useampaan otteeseen. Kriittiset informaatiot pelissä tulisi viestiä mahdollisimman monelle eri aistille. Pelaajalla olisi hyvä olla mahdollisuus muokata pelikokemustaan juuri hänelle sopivammaksi saavutettavuusasetuksilla sekä yleisesti on tärkeää panostaa asioiden ja eteenkin tekstien selkeyteen ja luettavuuteen.
Opinnäytetyöstä tuli yhteneväinen, hyvä kokonaisuus, jota kuka tahansa voi hyödyntää esimerkiksi ensikosketuksena saavuttavuuteen. Työssä kasattiin tärkeää tietoa useista lähteistä ja tuotiin tietoa saavuttavuudesta videopeleissä tavalla, jota kuka tahansa voi ymmärtää ilman suurta tietotaustaa. Konkreettisten
saavutettavuusesimerkkien arvioimisella tuotiin lisää käytännönläheisyyttä työhön.
pelinkehittäjille sekä analysoida olemassa olevien pelien saavutettavuutta. Työn tarkoituksena oli tuoda
saavutettavuutta enemmän pinnalle ja kenties luoda lisää keskustelua aiheeseen liittyen.
Työssä käsiteltiin, mitä saavutettavuus on ja miksi pelinkehittäjien kannattaisi panostaa siihen videopeleissä. Myöhemmissä kappaleissa käsiteltiin erilaisia rajoitteita, jotka hankaloittavat videopelien pelaamista, kuten näkö- ja kuulovammat. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään vain näköön ja kuuloon liittyviä
rajoitteita, eikä esimerkiksi neurologisia tai motorisia rajoitteita. Työn pääpaino oli kertoa erilaisista saavutettavuusasetuksista ja -ominaisuuksista, mitä pelinkehityksessä voidaan huomioida. Työssä kerrottiin
muun muassa erilaisista pelialan ammattilaisten suosittelemista tavoista, joilla lisätä saavutettavuutta.
Työn lopussa kerrottiin tapausesimerkkien kautta viimeaikaisten pelien ominaisuuksista ja analysoitiin,
kuinka saavutettavia ne ovat, sekä annettiin ehdotuksia, miten kyseisistä pelimekaanikoista voisi kenties
tehdä saavutettavampia. Lisäksi annettiin esimerkki suuren peliyhtiön tekemästä pelistä, jossa on paljon
saavutettavuusominaisuuksia. Kyseistä peliä monet pelinkehittäjät voisivat pitää tavoitteena ja hyvänä mallina saavutettavuuteen videopelissä.
Saavutettavuusominaisuuksissa nousi muutama ratkaisu useampaan otteeseen. Kriittiset informaatiot pelissä tulisi viestiä mahdollisimman monelle eri aistille. Pelaajalla olisi hyvä olla mahdollisuus muokata pelikokemustaan juuri hänelle sopivammaksi saavutettavuusasetuksilla sekä yleisesti on tärkeää panostaa asioiden ja eteenkin tekstien selkeyteen ja luettavuuteen.
Opinnäytetyöstä tuli yhteneväinen, hyvä kokonaisuus, jota kuka tahansa voi hyödyntää esimerkiksi ensikosketuksena saavuttavuuteen. Työssä kasattiin tärkeää tietoa useista lähteistä ja tuotiin tietoa saavuttavuudesta videopeleissä tavalla, jota kuka tahansa voi ymmärtää ilman suurta tietotaustaa. Konkreettisten
saavutettavuusesimerkkien arvioimisella tuotiin lisää käytännönläheisyyttä työhön.