Palkanlaskennan houkuttelevuus Z- ja Y-sukupolvien keskuudessa
Björk, Iida (2023)
Björk, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032927
Tiivistelmä
Palkanlaskenta on muuttunut viime vuosina merkittävästi ja muuttuu jatkuvasti teknologian ja automatisaation kehityksen mukana. Ammattitaitoisista osaajista on jatkuvasti pulaa. Alalle toivotaan enemmän nuoria tekijöitä, mutta alan houkuttelevuudesta nuorten keskuudessa ei ole tietoa. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia palkanlaskennan houkuttelevuutta nuorten keskuudessa, erityisesti Z- ja Y-sukupolvien näkökulmasta. Toimeksiantajan, yritys X:n tarkoituksena on hyödyntää tutkimustietoa palkanlaskennan houkuttelevuuden lisäämisessä, jotta alalle saataisiin uusia nuoria tekijöitä.
Teoriaosuus koostuu neljästä pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa tutustutaan palkanlaskentaan alana, toisessa käydään läpi Z- ja Y-sukupolvien eroja, kolmannessa perehdytään rekrytointiin ja neljännessä ammattimielikuvan merkitykseen houkuttelevuudessa. Teoriaosuuden tietopohja koostuu internetlähteistä ja kirjallisuudesta sekä kvantitatiivisesta, eli määrällisestä kyselytutkimuksesta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaajilla on hyvä peruskäsitys palkanlaskijan ammatista ja että ammatin uskotaan kehittyvän tulevaisuudessa merkittävästi automatisaation myötä. Vain joka kolmas kyselytutkimukseen osallistunut tunnisti akuutin pulan palkanlaskijoista. Tutkimuksessa selvisi myös, ettei palkanlaskijan ammattia koeta yleisesti houkuttelevana. Noin joka kolmas vastaaja kertoi kuitenkin pitävänsä ammattia kiinnostavana. Erilaiset työsuhde-edut koetaan positiivisena houkuttimena. Kehitysehdotuksena houkuttelevuuden lisääminen erilaisten työsuhde-etujen ja alan tietoisuuden lisäämisen kautta.
Teoriaosuus koostuu neljästä pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa tutustutaan palkanlaskentaan alana, toisessa käydään läpi Z- ja Y-sukupolvien eroja, kolmannessa perehdytään rekrytointiin ja neljännessä ammattimielikuvan merkitykseen houkuttelevuudessa. Teoriaosuuden tietopohja koostuu internetlähteistä ja kirjallisuudesta sekä kvantitatiivisesta, eli määrällisestä kyselytutkimuksesta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaajilla on hyvä peruskäsitys palkanlaskijan ammatista ja että ammatin uskotaan kehittyvän tulevaisuudessa merkittävästi automatisaation myötä. Vain joka kolmas kyselytutkimukseen osallistunut tunnisti akuutin pulan palkanlaskijoista. Tutkimuksessa selvisi myös, ettei palkanlaskijan ammattia koeta yleisesti houkuttelevana. Noin joka kolmas vastaaja kertoi kuitenkin pitävänsä ammattia kiinnostavana. Erilaiset työsuhde-edut koetaan positiivisena houkuttimena. Kehitysehdotuksena houkuttelevuuden lisääminen erilaisten työsuhde-etujen ja alan tietoisuuden lisäämisen kautta.