Eletty, oleva ja tuleva. Traumainformoitu valokuvatyöskentely lastensuojelun sijaishuollossa
Haavisto, Satu; Rista, Elvi (2023)
Haavisto, Satu
Rista, Elvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133265
Tiivistelmä
Kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin perustuvaa traumainformoitua valokuvatyöskentelyä lastensuojelun sijaishuollossa asuvien nuorten kanssa. Tavoitteena oli työskentelyyn osallistuvien nuorten osallisuuden kokemuksen vahvistuminen ja voimaantumisen kokeminen työskentelyn avulla. Työelämäkumppanina kehittämistyössä oli Familar Oy:n Etelä-Suomessa sijaitseva lastensuojelun sijaishuollon erityisyksikkö.
Kehittämistehtävässä pureuduttiin yhtäältä työskentelyn ilmapiirin kehittämiseen traumainformoidusta näkökulmasta niin, että tapaamisissa toteutui riittävän turvan kokemus. Toisaalta valokuvaterapeuttisia menetelmiä kehitettiin traumainformoidusta näkökulmasta niin, että kehitetyn työskentelytavan avulla asiakkaiden työskentelyprosessi mahdollistui sekä vahvisti heidän voimaantumistaan ja osallisuuttaan.
Valokuvatyöskentelyn kehittämisessä käytettiin menetelmänä kokeilukulttuurin lähestymistavan mukaista ketterää kokeilua ja oppimissykliä, jossa pyrkimyksenä on pienten ja suhteellisen nopeiden kokeilujen toteuttaminen matalalla kynnyksellä. Kehittämistyön ketterää kokeilua noudatteleva valokuvatyöskentely perustui luovien ja toiminnallisten menetelmien käyttämiseen sosiaalialan viitekehyksessä ja myös traumainformoidun työotteen integroimiseen työskentelyyn haavoittuvassa asemassa olevien nuorten kanssa.
Kehitetty traumainformoitu valokuvatyöskentely toimii voimauttavana käytänteenä, jonka avulla sosioemotionaaliset taidot ja resilienssi lisääntyvät sekä edistävät trauman jälkeistä kasvua. Nämä mahdollistavat myös toimintaan osallistuvien asiakkaiden osallisuuden kokemusten vahvistumisen.
Kehittämistehtävässä pureuduttiin yhtäältä työskentelyn ilmapiirin kehittämiseen traumainformoidusta näkökulmasta niin, että tapaamisissa toteutui riittävän turvan kokemus. Toisaalta valokuvaterapeuttisia menetelmiä kehitettiin traumainformoidusta näkökulmasta niin, että kehitetyn työskentelytavan avulla asiakkaiden työskentelyprosessi mahdollistui sekä vahvisti heidän voimaantumistaan ja osallisuuttaan.
Valokuvatyöskentelyn kehittämisessä käytettiin menetelmänä kokeilukulttuurin lähestymistavan mukaista ketterää kokeilua ja oppimissykliä, jossa pyrkimyksenä on pienten ja suhteellisen nopeiden kokeilujen toteuttaminen matalalla kynnyksellä. Kehittämistyön ketterää kokeilua noudatteleva valokuvatyöskentely perustui luovien ja toiminnallisten menetelmien käyttämiseen sosiaalialan viitekehyksessä ja myös traumainformoidun työotteen integroimiseen työskentelyyn haavoittuvassa asemassa olevien nuorten kanssa.
Kehitetty traumainformoitu valokuvatyöskentely toimii voimauttavana käytänteenä, jonka avulla sosioemotionaaliset taidot ja resilienssi lisääntyvät sekä edistävät trauman jälkeistä kasvua. Nämä mahdollistavat myös toimintaan osallistuvien asiakkaiden osallisuuden kokemusten vahvistumisen.